Arbetet är fortfarande i startgroparna och än så länge är det bara Bostadsbolaget som har testat. I maj förra året sade bolaget upp personliga parkeringar för runt 1 300 hushåll i Järnbrott i Västra Frölunda. Istället erbjöds de skriva på avtal om tillståndsparkering. Det innebär att man får parkera på valfri tom parkeringsplats inom ett avgränsat område. Försöket har upprört många av hyresgästerna i Järnbrott, varav två har överklagat i hyresnämnden och fått rätt att behålla sina personliga parkeringsplatser.
– Vi visste att det skulle bli väldigt starka reaktioner. P-platser och tvättstugor är alltid något som folk har mycket åsikter om, säger Bostadsbolagets områdeschef Tobias Odsvik till Hem och hyra.
Projektet ska pågå i två år och troligtvis blir det först därefter som det kommer att testas på fler ställen.
Beslut av Framtiden
Beslutet att omvandla personliga parkeringar till tillståndsparkeringar togs av styrelsen för Framtiden AB, de kommunala bostadsbolagens moderkoncern, för redan över ett år sedan. Grundorsaken är att det på flera håll i staden behövs mer mark att bygga nya bostäder på. Eftersom tusentals parkeringsplatser idag står tomma skulle mer mark kunna användas till bostadsförtätning, menar den politiskt tillsatta styrelsen.
– Det handlar om att utnyttja dem till hundra procent så det inte blir parkeringar som bara står tomma. Då kan vi bygga parkeringshus med ett mindre antal parkeringar till lägre kostnad. Men alla hyresgäster har rätt till en parkering, säger Lars Johansson (S), som var styrelseordförande i Framtiden när beslutet togs förra vintern.
Istället för att ersätta de gamla parkeringarna med nya, vilket skulle kunna innebära högre byggkostnader eller höjda hyror för alla hyresgäster, vill Framtiden minska antalet parkeringar totalt. Vissa personliga parkeringar ska finnas kvar, till exempel för personer med rörelsenedsättning. Successivt ska priserna på parkering också höjas, för att bilägare själva ska bära hela kostnaden istället för att den slås ut på bostädernas hyror.
”Svårare och dyrare”
När beslutet togs i Framtidens styrelse avstod moderaten Rustan Hälleby från att delta. Han vill inte svara på ETC Göteborgs frågor eftersom han inte längre är styrelseledamot och det nu har gått lång tid. I sin reservation skrev han att de styrande i Göteborg gör det allt svårare och dyrare att använda bil, vilket därmed också försvårar övergången till fossilfria fordon.
”Istället fortsätter vi med samma syn på bilism som något skadligt, trots en explosionsartad utveckling mot elektrifierade och så småningom även autonoma fordon,” skrev han.
Lars Johansson tycker att resonemanget är underligt.
– Parkeringarna är ju någonting som hyresgästerna ska ges möjlighet till där de bor. I alla hus som byggs nu installerar man dessutom elladdare för bilar. Det är ju en utveckling som pågår hela tiden.