– Det innebär att resenärer får två säten till priset av ett från och med nu, skrev bolaget i pressmeddelandet i mars.
Men erbjudandet var tidsbegränsat till den 30 april. I dag tar MRT betalt för att få en ledig plats bredvid sitt säte. Den som reser med någon av bolagets två billigare biljetter får betala 150 kronor för att få en ledig plats bredvid sig.
Något som fått bland annat Göteborgs-Postens kulturchef Björn Werner att reagera.
"150 kronor för att slippa covid. Tack MTR. Är det verkligen i enlighet med FHM:s rekommendationer att göra smittsäkert resande till en inkomstfråga?", skriver han på Twitter.
Håller inte med om kritiken
Mats Johannesson, vd på MTRX, håller inte med. Han säger att MTRX ser till helheten när det gäller smittorisken. För att minska smittorisken har man bland annat gjort det möjligt att boka om resor med biljetter som förut inte var ombokningsbara. Man delar ut gratis munskydd och man har under sommaren och hösten ökat antalet avgångar jämfört med under våren.
– Att utöka kapaciteten är det bästa sättet att få ner priserna men också att minska risken för trängsel, säger han.
Vad säger du om kritiken. Gör ni smittfria resor till en kostnadsfråga?
– Nej jag håller inte med om det. Vi gör en rad åtgärder för att skapa en helhet med ett tryggt resande. Man ska också ha med sig att sedan vi kom in på marknaden och började konkurrera med SJ har priserna för att åka tåg gått ner, och utbudet har ökat. Vår existens har möjliggjort för fler att resa till lägre priser. Även fortsatt är våra priser väl konkurrenskraftiga med vad alternativen erbjuder, säger han.
Inget extra betalt hos SJ
Konkurrenten SJ tar inte extra betalt för att få ett ledigt säte bredvid sig. Tågbolaget har spärrat en tredjedel av platserna på de tåg som har platsbokning. Vilka platser som är spärrade syns i bokningssystemet och den som vill ha ett ledigt säte bredvid sig kan boka en plats intill ett spärrat säte utan extra kostnad.
– Det är en kostnad som vi tar, säger Stephan Ray, kommunikatör på SJ.
Hur resonerar ni?
– Vi menar att vi måste ta ett ansvar som tågoperatör, så att folk inte ska välja bort trygghet av ekonomiska skäl. Även resenären behöver ta sitt ansvar, men det ska inte vara en ekonomisk fråga att resa säkert, säger Stephan Ray.