”Sekos uppfattning är att en utlöst strejk inte skulle ge ett bättre resultat än det vi fick till slut. En strejk kan aldrig vara målet utan ett varsel om strejk är ett medel för att sätta tryck i syfte att nå en lösning. Det är precis det vi gjort nu”, skriver Seko i ett pressmeddelande.
Avtalet innebär en löneuppgörelse i enlighet med industriavtalets märke, men för facket har det inte varit lönen som varit det centrala. Istället har facket krävt att om schemaändringar ska ske kortare än två veckor i förväg måste det godkännas av den anställda. Så blev det inte. Överenskommelsen ska dock, enligt facket, göra det svårare genom att en formulering om att arbetsgivaren bara får göra sena schemaändringar vid oförutsedda händelser och ska ”söka komma överens med berörd arbetstagare”. Om arbetsgivaren överskrider regleringen ska kompensationsledighetstid överföras till en särskild tidsbank. Det är en lösning närmare den som motparten Almega Tågföretagen förordat i förhandlingarna.
– Vi lyckades få medlarna att förstå de stora utmaningar som ständiga schemaändringar innebär för våra medlemmar i branschen. Hela 2/3 av våra medlemmar upplever att de har svårt att förena sitt arbete med fritid och familj. Nu har vi i genom denna uppgörelse åstadkommit förändringar som gör det svårare för arbetsgivaren att hela tiden ändra i våra medlemmars scheman, säger Sekos avtalssekreterare, Ulrika Nilsson i ett pressmeddelande.
”Kunde bli värre”
Frågan om att lokförare i passagerartåg inte ensamma ska ansvara för säkerheten ombord ledde under våren till en vild strejk i Stockholms pendeltåg. Men frågan fick ingen lösning i avtalet. Istället lades den i en arbetsgrupp, tillsammans med frågan om arbetstidsförkortning, där fack och arbetsgivare ska diskutera en lösning.
”Det kunde bli värre. Men kampen fortsätter”, säger Jannis Konstantis, ordförande för lokförarklubben i Stockholms tunnelbana och som ingick i förhandlingsdelegationen, i ett sms till Dagens ETC.
Ingen uppgörelse träffades för att reglera villkoren för tågstädarna i det centrala avtalet. Facket hoppas istället på att kunna ta frågorna i lokala förhandlingar.
Almega glada
Fackets motpart, arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen är mycket nöjda.
– Jag är glad över att vi till slut kunnat nå en lösning som är godtagbar för både arbetsgivare och medarbetare inom spårtrafiken, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Almega Tågföretagen i ett pressmeddelande.
Tjänstemannafacket ST organiserar också lokförare och är även de part i avtalet för spårtrafiken. När förhandlingarna bröt samman mellan Seko och Almega fortsatte ST förhandla. På måndagförmiddagen sade facket också ja till samma medlarbud som Seko också accepterade.
– Vi har hela tiden haft en bestämd förhoppning att det är genom förhandlingar vi kommer lyckas och inte genom att ta till stridsåtgärder. Genom tålamod och tydlighet har vi också lyckats ro ett avtal i hamn som gynnar våra medlemmar på både kort och lång sikt, säger Niklas Simson, biträdande förhandlingschef i ett pressmeddelande.