Det tyska lågprisbolaget skulle konkurrera om resenärerna genom sina låga priser, men tre år efter att de börjat köra tåg i Sverige meddelar de nu att de pausar sin verksamhet. ”Mot bakgrund av den kraftigt ökade efterfrågan på prisvärda och hållbara tågresor i Tyskland omlokaliserar Flix Group samtliga tåg i Sverige”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Men om det bara beror på att den ökade efterfrågan i Tyskland är oklart. Flixtrain har tidigare i år haft problem med underhåll av tågen, och ställde bland annat därför in tågavgångar i vintras, skriver Seko-tidningen. Ola Brunnström, ordförande för Sekos branschorganisation Spår, säger också att det generellt är svårt att köra tåg på den svenska järnvägen just nu.
– Eftersom underhållet är väldigt eftersatt har vi en situation där det just nu görs många reparationer av järnvägen. De här reparationerna stör trafiken, och gör att det är svårt både att hålla tidtabellen och att ens få iväg tågen, säger han.
Gott om resenärer
Inte minst är det utmanande för dem som kör på de mest trafikerade sträckorna, som de mellan Stockholm, Malmö och Göteborg. Att det var just de här Flixtrain satsade på menar Ola Brunnström dock inte är så konstigt.
– Det är här resenärerna finns, och därmed tågen. Bristen är att det inte finns fungerande spår.
Enligt Flixtrain kommer de nu istället att satsa mer på busstrafiken i Sverige. I pressmeddelandet skriver de att det rör sig om en ökning på 25 procent.
De tågresenärer som bokat resor med Flixtrain kommer få dem återbetalda, meddelar bolaget också.