– Det är självklart ett väldigt viktigt ämne som vi arbetar nära Göteborgs stad med. På produktsidan arbetar vi dels med att utbilda våra användare. Förra året lanserade vi en trafikskola, som var den första i sitt slag. Man ser hur färre och färre i den yngre generationen under 30 år tar körkort. Vad har man då för kunskaper om trafikregler? Så det är en del av vad vi gör, en trafikskola online där vi utbildat en halv miljon användare, säger Eric André.
Snabb utveckling
Han menar även att utvecklingen av scootrar gått väldigt snabbt och att de som rullar på gatorna nu klarar långt mer än de som fanns första året.
– Vi har den senaste modellen i Göteborg som ger oss möjlighet att dels se om de ligger ner eller inte och agera på det snabbt. I snitt så står 96 procent av våra scootrar upp. Resten har vi möjlighet att via vårt eget lokala team agera på.
– Sen har vi även software-sidan med geofencing vilket innebär att du inte kan parkera scootern på vissa ställen. Överlag ser vi att det har fungerat väldigt bra i Göteborg.
Hur stort team har ni som arbetar här?
– Totalt är vi väl 15 ungefär i Göteborg. Vi har ett team ingenjörer, ett team mekaniker och även ett street team som är ute och omplacerar och hämtar in scootrar.
Utbytbara batterier
Numera har Voi utbytbara batterier på sina elsparkcyklar, vilket ger fördelen att de inte behöver hämta in hela cykeln för att ladda dem längre.
– Det är en stor förändring och vi är väldigt nöjda med hur det fungerar nu. Men med det sagt så finns det alltid förbättringar och självklart försöker vi alltid hitta nya lösningar.
Ändå kvarstår en hel del problem, och de flesta kan se med blotta ögat hur det samlas stora mängder elscootrar på sina ställen i staden. Eric André menar att de problemen stadigt minskar, men att det finns alla möjligheter att de ska bli ännu bättre.
– Vi ser fortfarande att det finns vissa hubbar där scootrarna samlas, och där kan vi försöka vara på plats mer. Och självklart under till exempel sommaren, när vi vet att de används mer, så har vi även möjlighet att ha mer personal. Vi ser hela tiden förbättringar och det beror på många delar. I början var det många som tyckte det var kul att bara testa, nu ser vi att majoriteten faktiskt använder dem som ett fordon.
Medellivslängd på sex veckor
Med stöd i tre olika källor med insyn i scooterbolagens siffror, menade ett reportage i tidningen DI i april förra året att... Vois fordon hade en medellivslängd på cirka 40 dagar, eller strax under sex veckor. Det var en betydligt lägre livslängd än vad Voi själva uppgav och fjärran från det Eric André talar om idag.
– De scootrar vi har i Göteborg nu har en förväntad livslängd på fem år. Det är en otrolig ökning sedan den första modellen 2018. Jag tror det ligger kring 500 procents ökning. Vi kasserar aldrig hela elsparkcykeln utan återanvänder de reservdelar vi kan. När det inte går så återvinner vi istället delar. På äldre modeller har vi sedan starten av detta år ett program där vi även säljer vidare till andra företag runt om i världen.
Men du säger en ”förväntad” livslängd. Det är ju nödvändigtvis inte samma sak som faktisk livslängd.
– Den förväntade livslängden på vår nya produkt är baserad på de data vi har från de senaste sex månaderna. Hur lite de går sönder i förhållande till andra produkter. Jag tror det är en markant skillnad även för användare att det är en robust och hållbar scooter som klarar att stå ute året om och delas.
Inte lika många slängs
Att elsparkcyklar slängs i vallgraven eller på annat sätt saboteras är också ett minskande problem enligt Eric André.
– Vandalisering ser vi ju en del av, men mycket mindre än i början. Även där gör vi det vi kan både med team på plats och i samarbete med Göteborgs stad, genom att försöka förstå vart vi ska och inte ska placera scootrarna. Vi har geofencing runt alla vattenkanter så att man inte ska kunna parkera där. Även om våra användare inte menar att göra det så kan det mycket väl vara människor som inte använder scootrarna som kastar ner dem i vatten. Vi ser ju när de försvinner, och det sker mycket mindre nu.