Att transportera gods på pråmar blev 2014 tillåtet på Mälaren, Vänern, och Göta älv. Nu utreds fler områden, däribland Göteborgs norra skärgård och farlederna upp till Uddevalla och Lysekil. Bland annat kan fartyg komma att gå på insidan av Tjörn och Orust.
– Det här innebär att man kan använda en annan typ av fartyg som inte behöver vara oceangående. Det kan vara lägre fartyg, exempelvis fler pråmar som man ser på kanalerna söder ut i Europa, säger Johan Skogwik, sektionschef på myndigheten.
Pråmfartyg skulle exempelvis utan problem kunna passera under Hisingsbron som just nu byggs.
Tveksam miljöeffekt
Enligt honom är det intresset från branschen som lett fram till förslaget, men även regeringens vilja att flytta gods från vägarna till sjön har spelat in.
Men på Västsvenska handelskammaren är vd:n Johan Trouvé tveksam till den stora miljönyttan med att flytta den är typen av bulkgods till sjön då det redan i dag, till stor del, går med fartyg eller med tåg. Men han välkomnar samtidigt den nya transportmöjligheten:
– Alla möjligheter för alternativa transportslag är väl bra, men man ska inte ställa allt för stora förhoppningar till att det är lastbilstransporter som man minskar på det här sättet.
Han tror framförallt att pråmsjöfart på Vänern har en potential och kan öppna upp för nya intressanta affärsmöjligheter med traditionella svenska råvaror som kalk, sten, och timmer.
Ansökt hos EU
I ett första steg ska Sverige ansöka hos EU-kommissionen om att klassa de nya utpekade områdena som inre vattenvägar. Därefter ska EU:s medlemsländer tycka till, en process som beräknas ta upp till tio månader.
Parallellt håller nu svenska myndigheter på att titta på om det är möjligt att köra den här typen av fartyg på kanaler, sjöar och fjordar.
– Trafikverket och Sjöfartsverket har påbörjat en inventering för att ta reda på hur djupt det är i farlederna. Vissa har inte blivit karterade i modern tid och i dag används de främst av fritidsbåtar och mindre handelsfartyg, säger Johan Skogwik.
För att de inre vattenvägarna ska bli tillgängliga för pråmtrafik kan det också behövas ingrepp i havsmiljön.
– Det kan vara allt från muddring till att bredda farleder. De får framtiden utvisa, säger Johan Skogwik som poängterar att pråmtrafik på inre vattenvägar ska ses om ett komplement till den sjöfart som idag bedrivs i dessa vatten.