Rapporten är inte klar, det saknas fortfarande BNP-statistik för att få fram en jämförbar bild mellan länderna, men redan nu kan ekonomerna se några saker.
Enligt Jesper Roine, som är professor vid Handelshögskolan i Stockholm och ingår i gruppen, sparar Sverige mellan en och tre miljarder kronor om dagen på att inte stänga skolorna.
Valet att stänga skolorna eller hålla dem öppna har två effekter, säger han.
– Det ena är att om man stänger skolorna för mindre barn så måste föräldrarna typiskt sett vara hemma. Det betyder att de inte kan jobba, säger han.
Skolstängning dyrt på sikt
Men den största ekonomiska effekten handlar om hur mycket det kostar i det långa loppet att hålla barn hemma från skolan.
– En sak man ofta glömmer bort är att barns skolgång är viktigt för hela barnets kommande arbetsliv. Vi har försökt räkna på hur mycket det är värt. Det blir hisnande summor när man räknar på hur mycket en dags extra skolgång är värd, säger han.
Han säger att det kostar i storleksordning tusentals kronor per dag.
– Multiplicerar man det med att det går drygt en miljon barn i skolan blir det en miljard eller flera miljarder per dag, säger Jesper Roine till Vetenskapens värld.
Han betonar dock att det är viktigt att komma ihåg att den här typen av ekonomiska beräkningar när det gäller vilka effekter pandemin gett inte fångar upp alla samhällskostnader.
– I de flesta fall när ekonomer räknar på sådana här saker vill man fånga upp alla samhällskostnader. Då menar man inte bara vad det kostar i nedstängd konsumtion och produktion. Men om frågan bara gäller ekonomi har Sverige med sin öppna strategi kanske klarat sig bättre så här långt, säger han.
Rapporten visar också att Sverige förlorat på att inte testa fler för covid-19. Jesper Roine säger att det hade varit möjligt att vidta ekonomiska åtgärder om man vetat lite mer kring vilka som haft sjukdomen och var spridningen för tillfället sker.
– Vi borde ha gjort mer på vissa områden. Det skulle ha kostat väldigt lite, att veta mer.