Svenskt Näringslivs grova trollkampanj mot de rödgröna
Bild: Montage. Bilder: TT / Skärmdumpar Instagram
Dagens ETC
Landet står i brand och Magdalena Andersson firar Sveriges rekord i skjutningar med en glad dans. Det är innehållet i klipp som sprids i sociala medier från det till synes anonyma kontot Rödgrön röra.
I själva verket drivs och finansieras sidan av Svenskt Näringsliv.
Dagens ETC har kartlagt hur hundratusentals kronor flödar från arbetsgivarorganisationen och tankesmedjan Timbro till grova nätkampanjer och politisk annonsering på nätet.
Vänsterpartiet anklagas för att vara islamister och statsministern kläs ut som Bagdad Bob bland rubriker om gängvåld. Tonläget i Rödgrön röras olika sociala medie-kanaler är som hämtat från SD:s trollsidor och en stor annonsbudget ger inläggen enorm spridning. Bara de senaste 30 dagarna har sidan spenderat 226 898 kronor på 90 olika Facebookannonser, enligt siffror från Meta.
Enligt plattformens regler för politisk annonsering ska det tydligt framgå vem som är avsändare. Men genom ett bulvanupplägg har Rödgrön röra försvårat insynen. Det finns ingen fristående organisation med det namnet och varken på Facebook, Instagram eller Rödgrönröra.se framgår det vem som är avsändare eller finansiär.
Dagens ETC:s kartläggning visar nu att attackerna mot de rödgröna partierna skapas i flådiga kontor på en adress i Stockholms innerstad.
Fettmobbning och miljonpublik
I valrörelsen 2018 kritiserades Rödgrön röra för att ha fettmobbat dåvarande LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson. Även Jimmie Åkesson hamnade i skottlinjen för sidans utfall. Då avslöjade Dagens ETC att Svenskt Näringsliv, via sin stiftelse, donerat 900 000 kronor till sidan, enligt ett läckt dokument.
Efter ett par års inaktivitet har Rödgrön röra nu börjat pumpa ut politiska klipp och meme-bilder. SD-kritiken har försvunnit och istället är udden riktad mot S, Annie Lööf och MP. Tack vare annonspengarna får inläggen stor spridning. De tio annonserna med mest visningar har sammanlagt visats över 3,5 miljoner gånger – samtidigt som avsändaren döljs för vanliga användare.
Dousa vill inte svara
Riksdagsledamoten Arin Karapet (M), som grundade sidan 2013, säger att han inte längre är inblandad. Men det finns digitala spår som leder tillbaka till Svenskt Näringsliv. Den 16 augusti registrerades domänen rödgrönröra.se av Philip Syrén, analytiker på Näringslivets Mediaservice. Verksamheten kallas internt för en ”sambandscentral” och är ett ”samarbete mellan Stiftelsen Fritt Näringsliv och Svenskt Näringsliv”, enligt stiftelsens årsredovisningar.
Näringslivets Mediaservice, som delar adress med Timbro, har vid flera tillfällen hållit i utbildningar och föreläsningar för Moderaterna och två medarbetare har politiska uppdrag i Muf och en i Liberala Studenter.
Men Svenskt Näringsliv vill inte kommentera nätkampanjerna.
– För verksamheten Stiftelsen Fritt Näringsliv och Timbro svarar vd Benjamin Dousa. Jag ber att få hänvisa dit, säger presschef Amanda Florin.
Dousa svarar varken i telefon eller på mejl.
Driver Bussning.nu
Näringslivets Mediaservice, NMS, spenderar också stora belopp på Facebooksidan Bussning och hemsidan med samma namn. Sajten påstår att regeringen kommer införa tvångsbussning av elever till utanförskapsområden om de rödgröna vinner valet. På hemsidann är flera NMS-anställda samt Benjamin Dousa registrerade som skribenter.
De senaste 90 dagarna har Bussning betalat 241 225 kronor för 51 annonser på Facebook och Instagram, enligt Meta.
"Rent ut sagt skit"
Rödgrön röras inlägg är en ny nivå av smutskastning, tycker partisekreterare Tobias Baudin (S).
– Jag har tidigare sagt att Moderaterna håller på med rena lögner och att de trumpifierar den svenska valrörelsen med plakat som ljuger. Men det här är ett rejält kliv till något mycket värre. Svenskt näringsliv vill gärna framstå som seriös aktör samtidigt som man finansierar och producerar sån här rent ut sagt skit.
De tio mest visade annonserna har visats över 3,3 miljoner gånger. Vad tror du att det kan få för effekt?
– Man måste fråga sig vad såna här bilder leder till. Det blir ett hårdare och hemskare klimat i sociala medier. Och här hade den här skiten inte tagits fram och kastats runt utan Svenskt Näringslivs pengar.
Driver socialdemokraterna några kampanjer med dold avsändare i sociala medier nu?
– Inte alls. Vi finansierar vår egen tidning och tankesmedja. Och skulle de ägna sig åt manipulerade bilder eller kampanjer med rena våldsbilder, då skulle jag reagera som partisekreterare. Här har jag inget hopp om att Ulf Kristersson och Svenskt Näringsliv ska reagera, man släpper ju igenom precis allting.
Dagens ETC har sökt Meta, Philip Syrén samt Timbros vd Benjamin Dousa för en kommentar.