Nu ska störst bli ännu starkare. I januari skänkte arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv ytterligare 60 miljoner kronor till Stiftelsen Fritt Näringsliv. Stiftelsens verksamhet är redan helfinansierad av Svenskt Näringsliv, som i praktiken kontrollerar stiftelsens styrelse och riktning.
”Generellt bidrag”
Svenskt Näringslivs pressavdelning säger till Dagens ETC att pengarna är ett generellt bidrag till stiftelsens verksamhet. Stiftelsen driver framför allt Timbro, som står för lejonparten av utgifterna. Förutom Timbro drev man under förra året den utrikespolitiska tankesmedjan Frivärld, ett återkommande projekt med internationell omvärldsbevakning, samt trollfabriken Näringslivets Mediaservice, som avvecklades i vintras.
Förutom de egna verksamheterna agerar stiftelsen som ”såddkapitalist”. Det innebär att man finansierar andra externa projekt. Mellan 2014 och 2023 finansierade Stiftelsen Fritt Näringsliv externa projekt med minst 23 miljoner kronor. Det är inte känt vilka som tagit emot pengarna, med några få undantag. Två aktörer som tagit emot pengar är Facebooksidan ”Rödgrönröra” och Rebecca Weidmo Uvells podd Borgarbrackor.
Stiftelsen har även finansierat tankesmedjan Synaps, som opinionsbildar för en sjukvård med ett medborgar- och marknadsliberalt perspektiv, samt tankesmedjan Ephi som vill se ”en mer kostnadseffektiv och rationell miljö- och hälsopolitik”.
Trollfabriken smutskastade rödgröna
Näringslivets Mediaservice fungerade i flera år som en trollfabrik och sambandscentral som kunde jobba med de frågor som Svenskt Näringsliv såg som för obekväma att opinionsbilda kring.
Genom NMS kunde arbetsgivarorganisationen bland annat smutskasta företrädare för de rödgröna partierna, och använda sig av externa profiler och opinionsbildare i för Svenskt Näringsliv viktiga frågor.
Fackförbunden inom LO borde inte försöka kopiera Svenskt Näringslivs metoder för att opinionsbilda, även om det finns en del att hämta i ihärdigheten och långsiktigheten. Det anser Gabriella Lavecchia, förbundsordförande för Seko.
I en debattartikel i tidningen Arbetet argumenterar hon tillsammans med Sekos kommunikationschef Jonas Pettersson för att LO måste våga satsa på en mer offensiv opinionsbildning. Debattartikeln i Arbetet tar sikte på Svenskt Näringsliv och kapitalister som satsat stort på opinionsbildning:
”Arbetarrörelsen ligger efter i den opinionsbildande strategin i förhållande till den samlade högern i Sverige. Svenskt Näringsliv tillsammans med kapitalister och politiska partier pumpar in pengar i tankesmedjor, studieförbund och andra medier som gör att de kan få ut sin bild av verkligheten och skönmåla sina politiska mål och ambitioner utan att på allvar utmanas av andra idéer", skriver de i debattartikeln.
– De fullföljer den strategi och väg de lagt sedan decennier tillbaka. Svenskt Näringsliv har en tanke om vart de ska och jobbar efter det även om samhällsdebatten svajar och trots att man får kritik. Det tänker jag att de ska ha viss credd för. De gör, kör och vågar, säger Gabriella Lavecchia till Dagens ETC.
Motion om opinion
Fackföreningsrörelsen gör en del bra när det kommer till opinionsbildning men resultatet räcker uppenbarligen inte hela vägen fram, fortsätter Lavecchia.
– Idag når budskapen främst våra egna medlemmar. Och det är inte så konstigt, det är en del av vårt fackliga grunduppdrag. Men tillsammans som LO kan vi göra mer idag. Och vi borde göra mer. Det handlar bland annat om en modigare och mer strategisk opinionsbildning som är både längre och bredare.
Seko har lagt en motion till LO-kongressen om att LO måste stärka opinionsbildningen och utmana Svenskt Näringsliv. Det är ett måste om man faktiskt vill förändra samhället, enligt Gabriella Lavecchia.
– Jag vet inte om det finns något alternativ, egentligen. Så känner jag när jag lyssnar på näringslivet, högern och Sverigedemokraterna. Vi måste kraftsamla kring att förändra opinionen på riktigt.
Idag hoppas Gabriella Lavecchia att motionen kommer att gå igenom på LO-kongressen i maj.
– Jag hoppas att det finns ett stort stöd för det här. Sen får man alltid se hur det är när det kommer till kritan. Men jag känner att det här är något som många vill.