För första gången demonstrerar nu svenska gig-taxiförare öppet och organiserat för bättre arbetsvillkor. I onsdags överlämnades kravlistor på Ubers och Bolts svenska kontor.
– Vi vet att våra krav inte är orimliga, det är krav som Uber har gått med på i flera andra EU-länder, säger Omid Sakhdari, en av initiativtagarna.
Adam Daver
– Ring alla era kollegor när ni kommer hem ikväll. För om vi är fem bilar utanför Ubers kontor imorgon – fine, det är jättebra – men tänk om vi är femtio. Uber skulle skita på sig!
Uppmaningen möts av applåder. Mannen som yttrat orden är en av runt trettio taxiförare som i tisdags samlades i möteslokalen Folkets Husby norr om Stockholm.
Nu gör sig Sveriges gig-taxiförare redo för strid mot Uber och Bolt, och i onsdags överlämnades kravlistor på företagens svenska huvudkontor.
Förarna kräver bland annat minimiersättning och möjlighet till att påverka och förhandla om företagens beslut. Dessutom vill de ha insyn i hur företagen behandlar förarnas personuppgifter med hänvisning till GDPR.
– Vi har nått point of no return, säger John van Dinther, vice ordförande i Taxiunionen, den förening som har tagit initiativ till uppropet.
John van Dinther menar att arbetsförhållandena för svenska app-taxiförare är både ohållbara och inhumana. Själv började han köra taxi med Uber för några år sedan. Först på heltid, men senare mest som sidosyssla. Numer är han pensionär och har sin grundinkomst säkrad. För många andra är situationen en helt annan, säger han.
– En Uberförare måste ta 80 procent fler körningar för att komma upp till en vanlig taxichaufförs inkomst. Det innebär i förlängningen att man antingen måste köra för fort eller att man arbetar alldeles för många timmar, vilket också blir en trafikfara. Stressen går dessutom ut över det sociala livet och familjelivet. Det finns de som måste köra mer än 13 timmar om dagen, trots att det är olagligt, för att få ihop tillräckligt.
Var ”sur” – blev avstängd
Som det ser ut idag får en förare inte betalt förrän kunden kliver in i bilen – oavsett hur långt bort kunder befinner sig. Den förare som tackar nej till allt för många körningar riskerar dessutom att bli avstängd från appen. Och därmed utestängd från sin huvudsakliga inkomstkälla.
Det kan till och med räcka med att inte le tillräckligt inför kunderna. En som har varit med om just det är 60-årige Khossrow Ebrahimzadeh. Han sitter längst bak i möteslokalen i Husby och pratar ivrigt, avslutar varje mening med att konstatera: "Det är åt helvete”.
För några år sedan blev han avstängd på plattformen Bolt, utan så mycket som ett meddelande från företaget. Först långt senare fick han veta varför, berättar han. Två år efter avstängningen fick han höra av en anställd på företaget att det fanns en anteckning om honom: “Han är sur. Pratar inte med kunderna”.
– Det här var under samma tid som min fru gick bort i cancer. Men det är klart. Jag skulle ha skrattat med kunderna, säger han ironiskt.
Khossrow har kört taxi i över 30 år och kämpat för bättre arbetsvillkor förr. Runt millenieskiftet var han med och stängde ner taxitrafiken vid Arlanda när Luftfartsverket ville ändra köreglerna vid terminalerna. Den striden vanns av de strejkande taxiåkarna. Med sedan dess har yrket blivit allt tuffare, säger han.
– Uber och Bolt måste sätta sig med oss taxiförare och faktiskt bete sig som en arbetsgivare. Så fort man försöker prata med de här företagen säger de bara att om du inte gillar det så är det bara att lämna. De säger att “vi är bara en app”, berättar Khossrow.
“Jag är bara här för att ta emot det här kravbrevet”
Det är onsdag förmiddag och ett halvt dygn har passerat sedan uppropet i Husby. Ubers svenska kontor ligger i nybyggda lokaler intill E4:an i Solna och utanför entrén har taxiförarna bildat en liten klunga. På parkeringen intill står inte riktigt femtio taxibilar, men kanske ett tiotal. Många har samåkt.
I kontorskomplexets foajé vecklas en banderoll ut och ögonblicket blir med det historiskt. För första gången i Sverige demonstrerar Uberförare öppet och organiserat mot företaget.
Till sin hjälp har de fackförbundet ADCU, som samlar fler än 7000 gigjobbare i Storbritannien. 2021 vann ADCU en sex år lång rättsprocess mot Uber och de krav som Taxiunionen nu ställer är i mångt och mycket samma som det brittiska fackförbundet har drivit igenom i Storbritannien.
– Gigjobbarnas arbetsförhållanden är precis som hamnarbetarnas för hundra år sedan. De kämpade för grundläggande rättigheter och semester- och sjukersättning. Nu är det vår tur att föra samma kamp. Inte bara för vår egen skull, utan också för kommande generationer, säger James Farrar, en av ADCU:s grundare, i snöslasket.
Ubers kontor ligger på sjätte våningen och taxiförarna åker hissarna i skytteltrafik. Men längre än så kommer de inte. Utanför kontoret möts de istället av en representant från företaget. Mannen presenterar sig som Jonatan, men vill inte uppge sitt efternamn.
– Jag är bara här för att ta emot det här kravbrevet. Jag hjälper dem med säkerheten idag. De kände att det kunde uppstå en situation. Jag kommer lämna över brevet till rätt person och vi ska läsa igenom kraven och återkomma.
60-årige Khossrow Ebrahimzadeh står i trängseln och tycker beskedet låter bekant.
– Jag har försökt prata med cheferna hur många gånger som helst men det är aldrig någon som återkommer, säger han.
”Vi har inga rättigheter alls”
Efter aktionen i Solna beger sig taxiförarna till Frihamnen för att lämna över kravbrevet även till Bolt. Förarna Singh, Gujger och Ilyas åker dit tillsammans. De vill inte gå ut med sina efternamn, av rädsla för repressalier från företagen.
Gujger har nyligen fått sitt Bolt-konto tillfälligt avstängt. Han har tackat nej till allt för många körningar. I många fall handlar det om körningar som skulle generera så pass lite pengar att han i praktiken går back, efter företagets andel, diesel, trängselavgift och betalning för bilen.
– Jag jobbar tretton timmar om dagen. Efter alla avgifter och utgifter tjänar jag runt 400, 500 kronor på en dag, säger han.
– Vi har varken övertidsersättning eller sjukersättning. Vi har inga rättigheter alls, fyller Singh i.
Nu hoppas de att uppropet kan bli starten på något stort.
– Det är svårt att organisera sig i den här branschen. Det finns helt enkelt ingen tid. Men nu har vi äntligen ett sammanhang att samlas i. Vi försöker göra skillnad, säger Singh.
Taxiunionens ordförande Omid Sakhdari är nöjd med dagen.
– Det här var bara ett första steg. Nu gäller det för företagen att svara på våra krav inom två veckor. Och vi vet att våra krav inte är orimliga, det är krav som Uber har gått med på i flera andra länder där förarna har organiserat sig.