Det första självbildstestet i studien gjordes 1983 då ungdomar fick uppskatta sin självbild och självkänsla utifrån ett antal variabler. När resultaten från 2013 års tester nu analyseras är en av de tydligaste skillnaderna en signifikant minskning i flickors självkänsla, menar Eva Hoff, som arbetat med att sammanställa studien.
– Det sägs ofta att dagens ungdomar både mår allt sämre men att de också är egoistiska och narcissistiska och tillhör generation me. Vår data i självbildsstudien bekräftar båda de här tendenserna, säger hon.
Tonåren är en tid då man ifrågasätter sig själv och det är inte konstigt att självkänslan minskar, menar Eva Hoff. Även i 80-talets undersökning ser man dessa resultat, men i dagens undersökning är minskningen mycket tydligare.
Stor skillnad i fysisk självbild
I undersökningen har forskarna tittat på hur ungdomarna ser på sin kunskapsnivå, sitt psykiska mående, sina sociala relationer till familj och vänner och på sin fysik. I det psykiska måendet märks en dipp jämfört med 80-talet men det är framför allt i den fysiska självskattningen som en signifikant minskning uppmärksammats hos flickor i åldrarna 12–18 år.
– Vårt samhälle idag är kroppsfixerat. Ungdomar är mer utsatta för reklam och orimliga normsättande bilder från media. Kvinnor definieras utifrån sina kroppar, att vara kvinna ligger ofta i utseendet. När flickor växer under tonåren får de ett ökat naturligt kroppsfett, men enligt idealen ska man ha kroppsfett som en tioåring, säger Eva Hoff.
Ökad tro på kunskap
En annan del av självkänslan som däremot ökat är hur unga ser på sin kunskap och sina förmågor, trots att skolresultat generellt pekat på försämrade kunskaper i flera mätningar jämfört med tidigare. Undersökningen visar också att självbilden stärks hos flickor i åldrarna 7–11 och att det finns en liten ökning igen av självbilden vid 18 års ålder.
2003 studerade Eva Hoff även relationen mellan kreativitet och självkänsla, men fann att det inte existerade något tydligt samband. Istället fann hon att pojkar uppmuntras och uppskattas mer för sin kreativitet än flickor.
– Jag trodde att jag skulle se skillnad i hur olika klassrum uppmuntrar kreativitet, men vad jag såg var att pojkar och flickor uppmuntrades olika i samma klassrum. Så visst finns det skillnader i hur pojkar och flickor har det.
Undersökningen
l Pirjo Birgerstam gjorde undersökningen 1983 och jobbar även nu tillsammans med Eva Hoff för att sammanställa undersökningen från 2013. Även Daiva Daukantaité är med i forskargruppen kring ”Självkänsla hos barn och ungdomar”.
l Självbild är hur man ser på sig själv och självkänsla är det värde man tillskriver sig själv.