Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) tycker att utökad båt- och busstrafik är det bästa alternativet på kort sikt. Trafiken går lätt att anpassa efter behoven och kan lätt skalas ner om man hittar en bättre lösning.
– Men nackdelen är att bussar och båtar inte ersätter en fast länk. Du måste ändå göra byten, säger han.
Spårvagn över älven
Ett annat alternativ är att korsa älven med spårvagn. Det finns redan planer på en ny spårvagnssträcka från Brunnsbo till Lindholmen och vidare till Linnéplatsen. Om trafiken ska gå via bro eller tunnel är inte bestämt.
Politikerna vill även titta på en gång- och cykelbro över älven. Trafikkontoret har redan börjat planera för en sådan men det är oklart var den ska byggas. Två alternativ som diskuterats är mellan Lindholmen och Masthuggskajen eller Lilla Bommen och Frihamnen. Miljöpartiet är de största förespråkarna för nya broar och vill egentligen bygga tre stycken. De sneglar mot Paris och London där de centrala vattendragen upplevs som tillgångar snarare än barriärer.
– Broar är ju inte kollektivtrafik men ett komplement till den. Nya gång- och cykelbroar skulle bidra till en fungerande trafiksituation och få staden att växa ihop, säger Karin Pleijel (MP) som är 2:e vice ordförande i trafiknämnden.
Tyvärr är älvbotten så förorenad att det kan dröja. Karin Pleijel tror att det kan handla om minst tio år innan en gång- och cykelbro kan vara på plats.
– Det är gifter och grejer som måste tas om hand om först. Jag hade hoppats på en mycket snabbare process, säger hon.
Släpper inte linbanan
Linbanan beskrevs som det överlägset bästa sättet att korsa älven. Resan från Järntorget till Wieselgrensplatsen skulle vara snabb, tyst och miljövänlig. Stadsdelarna skulle länkas samman och gondolerna skulle uppskattas av såväl pendlare som turister. Men när prislappen plötsligt ökade från drygt en till fyra miljarder kronor kastade politikerna i trafiknämnden hela utredningen i papperskorgen.
Alliansen, Demokraterna, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är överens om att fokusera helhjärtat på de nya alternativa förbindelserna. Vänsterpartiet vill fortfarande bygga linbanan men en billigare variant i enkelt stål och kanske med färre stationer. Miljöpartiet vill också ge linbanan en andra chans, eller åtminstone fortsätta utreda den parallellt med de andra alternativen. Karin Pleijel säger:
– Jag tycker att de andra partierna släppte planerna på linbanan lite väl snabbt. Linbanan blev minst dubbelt så dyr och det är ett högt pris. Men finns det verkligen alternativ som är billigare och lika bra?
Den ursprungliga prislappen för linbanan var 1,1 miljarder. Efter många turer och fördyrningar presenterade trafikkontoret en ny billigare lösning med tre stationer i stället för fyra. Den landade på cirka 2,2 miljarder kronor. Mer båttrafik och en ny gångbro kommer att kosta 1–1,4 miljarder i 2016 års prisnivå, beroende på var bron ska gå. Att driva de nya båt- och busslinjerna uppskattas kosta omkring 84 miljoner om året.
En resa med båt och buss kommer dessutom att ta betydligt längre tid. Idag tar det 18 minuter att åka från Järntorget till Wieselgrensplatsen med spårvagn. Med de nya båtarna och bussarna skulle resan ta 16 minuter medan linbanan hade kört sträckan på 12,5 minuter.
VGR ska tycka till
Hur linbanan ska ersättas är inte bara upp till politikerna i trafiknämnden. Under våren ska frågan behandlas i kommunfullmäktige. Även regionpolitikerna och Västtrafik ska tycka till om hur man bäst går vidare. Eftersom de flesta räknade med att linbanan skulle vara på plats redan nästa år har de parallella utredningarna med färjetrafik och nya broar gått på sparlåga. Nu är det plötsligt bråttom. 30 000 människor reser till Lindholmen Science park varje dag. Vid Masthuggskajen på andra sidan älven ska det byggas 1 300 bostäder och uppemot 6 000 arbetsplatser de kommande åren.
Därför tycker Toni Orsulic (M) att politikerna måste släppa linbanan och titta framåt.
– Staden växer kraftigt på den norra älvstranden. Företag som Volvo satsar i Lundby och om 25 år har du i princip en stad av storlek Halmstad på Hisingssidan. Dagens infrastruktur klarar inte den belastningen.
Elsa Andersson och Kristoffer Lindh
– En spårvagn som kunde köra på båtarna vore coolt. Det borde ändå fungera tycker jag, säger Elsa.
– Jag åker till Lindholmen varje dag men tycker att det funkar bra med bussarna. Problemet är att det är så trångt om trafik vid Brunnsparken. Kanske kunde man satsa på småbåtar som kan köra in i kanalerna?
Märta Sandh
– Det vore bra med fler båtar, gärna några på natten också. Nu är jag väl oftast inte ute så sent, men det händer att man kommer in med Danmarksbåten vid halv två och då går inga färjor. Annars tycker jag att det är fantastiskt bra med alla bussar och båtar, man ska inte klaga.
Pia Magnusson
– En cykelbro över vattnet hade varit bra. Jag bor i Torslanda och är inte så ofta i stan, men när jag skulle in idag valde jag mellan att cykla över Älvsborgsbron eller Götaälvbron. Det går ju båtar också men jag har dålig koll på rutter och avgångstider.
Hur vill partierna gå vidare?
Demokraterna, Socialdemokraterna och allianspartierna har lagt ett gemensamt förslag som går ut på att öka färjetrafiken och komplettera med bussar och spårvagnar från Lindholmen. De vill även utreda en ny gång- och cykelbro och undersöka om det går att tidigarelägga spårvagnsförbindelsen mellan Lindholmen och Linnéplatsen.
Miljöpartiet vill bygga tre nya gång- och cykelbroar över älven. De gillar inte idén om att utöka busstrafiken eftersom de tycker att det går emot stadens målsättning. Partiet vill fortsätta utreda med både linbanan och de andra alternativen för att kunna jämföra vilket som är bäst.
Vänsterpartiet vill fortfarande bygga linbanan men en billigare variant. Tillsammans med Miljöpartiet har de också föreslagit en tidigareläggning av den så kallade Lindholmsförbindelsen.
Sverigedemokraterna är mycket kritiska mot linbanan. De vill i stället utreda en gångbro, mer båttrafik och en tidigarelagd spårvagnsförbindelse över älven.