BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Barnpsykiatrikern och överläkaren Svenny Kopp, som vid Gillbergcentrum på Göteborgs universitet lagt fram en avhandling om varför flickor får felaktiga diagnoser, för få diagnoser och måste ha allvarligare problem för att få en diagnos, slår fast att flickor missgynnas eftersom fastställandet av diagnoserna utgår från pojkars symptom.
– Orsaken till att flickor missgynnas bottnar i att all kunskap och forskning om funktionsvariation inom autismspektrat utgår från pojkars beteenden. Autism är en beteendediagnos och flickor och pojkar beter sig lite olika, säger Svenny Kopp.
Social kompetens
En nackdel för flickorna, i fastställandet av autismspektrumdiagnoser, menar hon är att de i samklang med de förväntningar som ställs på flickor ofta tidigare än pojkar utvecklar en social kompetens.
– Vi vet inte vad det beror på, men vi ser tydligt att den sociala kompetensen är lägre bland pojkar. Flickor bryr sig mer om sina kamrater och är mer lyhörda för andras behov. En hypotes vi utgår från är att flickor är bättre på att dölja sin sociala problematik, säger Svenny Kopp.
Att flickor inte i tillräcklig omfattning utreds och erbjuds stöd utifrån sin sociala problematik, menar Svenny Kopp är ett oerhört allvarligt missförhållande som slår hårt mot såväl individen som familjerelationen och samhället i stort.
– Autism är en väldigt allvarlig funktionsvariation. De här barnen saknar koden till att vara sociala, vilket leder till att det blir förvirrat och ouppklarat för dem hur de ska bete sig och vara bland andra. Saknar du nyckeln till det sociala samspelet blir din tillvaro väldigt svår, du klarar då inte av situationer som för andra är helt självklara, säger Svenny Kopp.
I familjerelationen ökar stressen och vanmakten då föräldrar utan tillräcklig kunskap om autismspektrumdiagnoser saknar koden för att förstå sitt barn och dennes behov.
– Det kan bli oerhört påfrestande med täta utbrott från barnets sida. Men även inlärningen och hela skolsituationen kan bli väldigt svår, eftersom ett barn med autism behöver en speciell pedagogik. Risken blir att barnet som går miste om den här pedagogiken sitter hemma och vägrar gå till skolan, säger Svenny Kopp.
Till följd av uteblivna diagnoser, alternativt felaktiga diagnoser, ökar även risken för att barnet drabbas av svår ångest och depressioner. De felaktiga diagnoser som vanligtvis förekommer bland flickor med autism eller högfungerande autism (tidigare benämnt som Aspergers syndrom) är enligt Svenny Kopp social fobi, adhd och add.
– Om du inte förstår verkligheten som andra ökar risken avsevärt för att du drabbas av ångest och depressioner, båda sakerna kan bli synnerligen svårartade i kombination med autism och leda till självskadebeteende eller i värsta fall självmordsförsök, säger Svenny Kopp.
Anki Sandberg, förbundsordförande på riksorganisationen Attention, som arbetar för ökad kunskap och medvetenhet kring neuropsykiatriska funktionsvariationer, vittnar om att frustrationen är utbredd bland föräldrar till flickor med autismspektrumdiagnoser.
– Väldigt många känner igen sig i det här att det är svårare för flickor att få hjälp. Det är djupt oroande eftersom avsaknaden av rätt stöd kan leda till depressioner, social fobi och självskadebeteende, säger Anki Sandberg.