De nära 1 700 medlemmarna i gruppen Cykla i Göteborg granskar flitigt, och dagligen, cykelinfrastrukturen i Göteborg. En del flitigare än andra så klart.
– Det började med att någon hade haft en dålig dag på cykelbanorna och ondgjorde sig på Facebook. Det blev en lång diskussion som ledde till att jag reggade gruppen Cykla i Göteborg, berättar Johan Erlandsson, en av administratörerna på sidan.
För Johan är cyklingen långt mer än en hobby eller sättet han tar sig fram. Han driver dels företaget Pling, som sysslar med godsfraktning på cykel. Han utvecklar egna lastcyklar under namnet Velove och modellen Armadillo och sist men inte minst arbetar han som konsult inom logistik och vardagscykling där han håller föreläsningar och workshoppar för företag och kommuner.
– När vi startade gruppen och blev inbjudna till möte på Trafikkontoret första gången så var deras uppfattning fortfarande att Göteborg hade en väldigt bra infrastruktur för cykling. Då kunde man bli helt vansinnig. Men de har blivit mycket bättre sedan dess. Facebookgruppen är ingen officiell direktlinje med kommunen, men vi vet ju att många på Trafikkontoret, bland annat cykelplaneraren Malin Månsson, är med och kollar vad som skrivs.
Han medger att det blir mestadels negativa kommentarer i gruppen, men menar samtidigt att det inte är konstigt då infrastrukturen för de cykelburna är undermålig.
Trafiknämnden godkände så sent som i slutet av mars en ny cykelplan för Göteborg. ”Cykelprogram för en nära storstad 2015–2025” beskriver ingående hur Göteborg ska bli en attraktiv cykelstad, och planerna ser mycket lovande ut enligt Johan.
– Vill man att fler ska ställa bilen och cykla så måste man skapa förutsättningarna. Det är nog inte svårare än så. ”If you build it they will come.”
Medlemmarnas lista över Göteborgs cykeltrafik
På ”Cykla i Göteborg” samlar medlemmarna oegentligheter i cykeltrafiken. ETC Göteborg har samlat ihop ett axplock av de vanligaste klagomålen, samt bett medlemmarna att lista de mest negativa, men även positiva, platserna i staden.
”Svängfester”
1. Kvibergsvägen/Regementsvägen
”Trafikkontoret är ovilliga eller oförmögna att ordna bra linjeföring för cykelbanor genom korsningar. Istället får cykelbanorna mycket tvära svängar, möjligen för att cyklisterna ska sakta ner. Se till exempel rondellen i korsningen Kvibergsvägen/Regementsvägen där cyklister får tvära 90°-svängar medan bilister får en mjukare linjeföring.”
”Det som jag tycker är något av det mest bekymmersamma i Göteborg är det vi cyklister kallar ”svängfester”. Alltså otroligt mycket 90 graders svängar istället för kurvor.
Verkar som om de som designar cykelbanorna i Göteborg inte har någon som helst förståelse för hur man rör sig som cyklist. ”
2. Kvibergsvägen
”Kvibergsvägen mellan Bellevue och Brovägen har byggts om och jag passade på att kolla hur Trafikkontoret fått till cykelinfrastrukturen denna gång. Jag kan konstatera att resultatet åter igen har blivit bedrövligt. (...) Givetvis är det en svängfest och dessutom ett antal fasta hinder i cykelbanan.”
3. Delsjövägen
”Ett nytt bostadsområde byggs nu på Delsjövägen. I korsningen med Bögatan byggs en rondell med extra tvär sväng på cykelbanan väster om rondellen. Det är standard att göra så numera.”
”Farliga utformingar”
4. Stigbergsliden
”Stigbergsliden byggdes om runt millennieskiftet, efter att denna korta stump fanns på Göteborgs topp-10 lista över gator med mest cykelolyckor på 90-talet. Tyvärr passade man också på att bygga om spårvagnsspår och gatuparkeringar samtidigt och när ritningarna var klara så fick man inte plats med cykelbanor på båda sidor som det fanns från början. Trafikkontoret trängde in en ännu farligare dubbelriktad cykelbana på södra sidan gatan. Ett exempel på att cykelbanan är det sista som ritas in.”
5. Smedmästare Karlssons gångväg (cykeltunneln under Ullevigatan)
”Nedfarten är brant och dessutom kraftigt krökt, så här är halkolyckor, rullgrusolyckor och cykelkollisioner vanliga.”
”Stolpar i cykelbanan”
6. Gustaf Dalénsgatan
”Trafikljusstolpe i ny cykelbana Gustaf Dalensgatan, vid Hisingehus.”
7. Aschebergsgatan
”Cykelvägvisarstolpe i cykelbanan Aschebergsgatan vid Chalmers!”
8. Grimmeredsvägen
”Trafikmärkesstolpe utanför Dalaskolan på Grimmeredsvägen. Här satte Trafikkontoret upp ett vägmärke i cykelbanan. Efter protester flyttade man inte stolpen. Åtgärden blev i stället en vid vit rand runt stolpen, samtidigt som man tog bort cykelbanan 5 meter före och efter stolpen, där man nu får trängas med de gående.”
9. von Utfallsgatan
På von Utfallsgatan mellan Sävenäsleden och Kvibergs broväg, har Trafikkontoret återigen lyckats placera ut ett trafikmärke, annan fara med tilläggsskylten utfart, i cykelvägen. Eftersom detta är en dubbelriktad gcm (gång, cykel och mopedtrafik), så hjälper inte heller att sminka stolpen med reflexband, då man ändå under mörker blir bländad av de helljus man möter.
”Gatstensorgier”
10. Vasagatan
”Vasagatans cykelbana är drygt en kilometer lång. Efter den senaste ombyggnaden är den helt ocyklingsbar om du inte har en heldämpad cykel. Jag har räknat att det är 66 tillfällen med stenrader som du cyklar över vid en färd från Haga till Heden.”
11. Grimmeredsvägen
”Grimmeredsvägens norra del fick nyligen en cykelbana. Där har man för varje villautfart över cykelbanan anlagt korsande gatstensrader, så att cykelbanan blivit helt omöjlig att cykla på.”
Misskötsel
12. Oljevägen
Oljevägen på Hisingen är inte så himla kul (och inte sopad). Hålor och ojämnheter och även en innerkant som eroderar och äter upp banan. Just nu tycker jag det är klart bättre att cykla ute på vägen. Det är värt några tut.
”Positivt”
13. Cykelväg vid Mölndalsån
”Vilken skillnad det blivit med ny beläggning på cykelvägen längs med Mölndalsån. Innan var det målat för gångbana, och två filer för cykel. Jag hoppas att det inte blir några nya linjer, det känns mycket bättre och rymligare helt utan.”
”Blev nästan tårögd när jag nyss cyklade hem genom stan och jag genom frånvaron av ett visst knaster insåg att trafikkontoret lyckats med den närmast mirakulösa uppgiften att tidigarelägga våren. Rensopade cykelbanor redan i mars!! Hejja trafikkontoret, mycket bra jobbat!”
14. Kungsladugårdsgatan
”Cykelbanan på Kungsladugårdsgatan mellan Ica och Mariaplan i Göteborg har blivit till. Det är bättre än att inte finnas till.”