– Jag är inte förvånad att få valde, säger Elisabet Cedersund, professor i äldre och åldrande vid Linköpings universitet.
– Hemtjänst är inte som vilken vara eller tjänst som helst, förklarar hon. Det är personligt. Man ska inte tro att man kan bli kund i detta. Hemtjänst bygger på en relation till de som kommer och det måste finnas förtroende. Det är känsligt att göra förändringar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Inte heller Elisabeth Heigl, områdeschef för hemtjänst och hemsjukvård i Norrköping är förvånad.
– Så här ser det oftast ut i kommuner som inför LOV, säger hon. Det är de som kommer nya som mer väljer privata företag för sin hemtjänst. Så det kommer att ta år innan det blir mer vanligt.
– Å andra sidan vill jag gärna dra slutsatsen att våra hemtjänsttagare är nöjda med oss, säger Elisabeth Heigl, som anser att det är bra att LOV införts i Norrköping.
– Det gör att vi själva måste se till att vara konkurrenskraftiga, säger hon.
Välja någon annan
Eila Ekener vill visserligen inte välja någon annan som utför hemtjänsten åt henne, men hon är samtidigt kritisk till hur den kommunala hemtjänsten fungerar.
– De är underbemannade och stressar, berättar Eila Ekener. Det händer ofta att jag inte hinner be dem om allt jag tänkt. De målplaner för sina hemtjänsttagare som de ska skriva blir inte alltid gjorda. Sådant får de göra på fritiden.
– Jag vill att det bara kommer några få hem till mig och att de har tid, fortsätter Eila Ekener. Det är viktigt att de känner mig och att de hinner informera varandra och att de hinner lyssna på mig. Både de och jag måste få en chans att tala till punkt. Men man kan inte påverka detta.
Äldreforskningen pekar på att äldre vill att det är samma personer som kommer till dem och att de har tid. Likaså vill de bli tagna på allvar om de anser att något inte fungerar.
– Att byta eller välja utförare är inte det viktigaste om man känner sig svag, säger Elisabet Cedersund. Om inte hemtjänsten är orimligt dålig.
Äldreforskning
En rapport från Karolinska sjukhusets äldreforskning för några år sedan, visade också att den stora majoriteten äldre har en begränsadförmåga att hantera komplicerade val – eller ingen förmåga alls.
– Det är inte självklart att hemtjänsttagare kan välja själva. I 80–90-årsåldern är många sköra och bräckliga och klarar inte av att väga för och emot, säger Elisabet Cedersund.
Den 27 februari drar LOV – lagen om valfrihet – igång i Norrköpings hemtjänst. 7 av 15 sökande företag har godkänts av kommunen, allt från jätten Aleris till små lokala företag. Det är i innerstaden de främst kommer att vara verksamma. Färre i förorterna och bara någon enstaka återfinns på landsbygden.
– Företagen satsar där det lönar sig bäst och på till exempel landsbygden är avstånden för stora, säger Mona Olsson (V) oppositionsråd i Norrköping.
Enligt kommunens hemsida ska detta främja ökad kvalitet och skapa större inflytande för hemtjänsttagarna. Samtidigt står det också ”Du kan inte själv välja vilka hemtjänstinsatser du ska ha, men du kan välja vilken utförare som ska utföra dem.”
Där står också ” Du kan välja vilken utförare du vill ha, men du kan inte välja vilken person som ska komma hem till dig.”
– Texten är motsägelsefull, säger Elisabet Cedersund. Det är sorgligt att behöva vara kritisk till valfrihet om begränsningar gör den kringskuren.