Trots konkurrens från mängder av andra möten och seminarier fylldes lokalen i Visby snabbt till bristningsgränsen. Skåningar och västsvenskar trängdes i spänd väntan på beskedet om vilken bana som ska byggas först. Blir det snabba tåg mellan Göteborg och Stockholm eller på sträckan Malmö-Stockholm?
– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag, sade HG Wessberg.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Glädjefnatt utbröt
Men frågan om finansiering är en svår nöt att knäcka så chefsförhandlaren kom med ett tillägg:
– Om en utbyggnad ska anslagsfinansieras föreslår Sverigeförhandlingen att Göteborg-Stockholm byggs ut före Malmö-Stockholm.
Uttalandet utlöste glädjefnatt bland de västsvenskar som fanns på plats.
– Utomordentligt tillfredställande att man prioriterar Göteborg-Stockholm först. Vi delar Sverigeförhandlingens bild av lånefinansiering, skrev Johnny Magnusson (M), ordförande i regionstyrelsen i VG-regionen, i ett pressmeddelande.
Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor i Göteborg, satt i publiken när beskedet kom.
– Jag skuttade till, det måste jag nog erkänna. Jag blev jätteglad, säger han i en kommentar till GP.
Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) tycker det är för tidigt att jubla. Hon håller med om att det är en positiv signal, men betonar att regeringen inte har fattat något beslut ännu.
– Detta är ju bara ett förslag. Det finns så mycket som inte är klart, säger Ann-Sofie Hermansson.
Blandad finansiering
Hon är inte heller övertygad om att lånefinansiering av höghastighetsbanorna är rätt väg att gå.
– Jag tror kanske det vore bättre med en mix av anslag och lån. För övrigt vet jag att finansminister Magdalena Andersson är tveksam till lånefinansiering, säger Ann-Sofie Hermansson.
HG Wessberg föreslår att de båda höghastighetsbanorna byggs snabbt och parallellt för att stå klara omkring år 2035. Men detta förutsätter en finansiering som består av en blandning av statliga anslag, kommunal medfinansiering och lån i Riksgälden, tillägger han.
Vid presskonferensen i Almedalen hänvisade chefsförhandlaren också till bygget av de svenska stambanorna på 1800-talet.
– Om vi hade byggt dem i den takt vi hade haft råd med skulle vi ha missat hela industrialiseringen, påstod HG Wessberg.
Sverigeförhandlingens uppdrag ska vara slutfört och redovisat för regeringen vid utgången av år 2017.