Kostnad: sex miljarder kronor
Mall of Scandinavia har kostat sex miljarder kronor och tagit tre år att färdigställa. Köpcentret är inrett med ett svartvitt marmorgolv importerat från Spanien, en 15 meter bred fontän, ett entrétak täckt av speglar, 224 butiker och restauranger, samt en väldig biograf med 15 salonger och ger tveklöst ett storslaget och glammigt första intryck. Shoppinggatan i den enorma anläggningen sträcker ut sig över 1,4 kilometer i två plan och är knappast avsedd för den stressade småbarnsföräldern som snabbt ska köpa på sig ett par liter mjölk på vägen hem. Här är tanken att man ska kunna strosa runt bland butiker och kaféer i timtal, för att frossa i överflöd, lyx och kommers.
Men behövs verkligen ännu jättegalleria och i så fall varför?
Frågan viftas bort av HUI Research som menar att befolkningstillväxten i Stockholmsregionen bidrar till en köpkraft tillräcklig för att fylla en Kista Galleria om året. Till centrumägarnas stora glädje förutspår HUI Research även att julhandeln i år återigen kommer att slå nya rekord och nå en omsättning på 75 miljarder kronor, hela fem procent mer än i fjol.
”Krävs mer än bara butiker”
Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, menar att köpcentrumen måste profilera sig på upplevelser, nöje och lyx för att kunna konkurrera med e-handeln.
– Den digitala handeln ökar lavinartat. För att de stora köpcentren ska kunna locka till sig ett stort kundunderlag behövs något mer än bara butiker. Som i Mall of Scandinavia som satsar på lyxiga restauranger, en väldig biograf och olika aktiviteter.
Bidrar de här gigantiska galleriorna till att konsumtionen ökar?
– Det tror jag inte. Jag tror det ändrar mönstret för vart vi handlar. Uppgången i konsumtionen som pågått de senaste 20 åren har att göra med de ekonomiskt goda förutsättningarna. Vi har haft en stark tillväxt, låga räntor och en bra reallöneutveckling.
Vem ska handla i Mall of Scandinavia?
– Ägarnas målsättning är att locka folk från hela Stockholmsområdet, från city, från den lokala handeln i Solna och från den digitala handeln. För att gå ihop måste de lyckas. Det är ett intressant experiment och det ska bli spännande att se hur det går, säger Jonas Arnberg.
Inga nya cykelvägar
Avsaknaden av en närliggande t-bana har pekats ut som en klar brist för tillgängligheten. Nya bilvägar, broar och ett varmgarage med plats för 3 700 bilar har byggts vid Mall of Scandinavia för de tillresta besökarna, men inga nya cykelvägar. Frågan är hur miljötänket sett ut inför bygget.
Hur kan konsumtionen bli mer hållbar?
– Att handla på en galleria som Mall of Scandinavia i stället för att beställa billiga varor på nätet, som ska skeppas hit från Kina, är ett sätt. Jag tror inte så mycket på handelsfria dagar, utan mer på att ta ansvar i sin konsumtion genom att köpa ekologiska och rättvisemärkta varor. Konsumenter känner ett behov av att göra rätt för sig och ta ansvar. Det måste handeln ta till vara på och uppmuntra, säger Jonas Arnberg.
Läs vidare på nästa sida: Stockholms fem största köpcentrum
Stockholms fem största köpcentrum
1. Mall of Scandinavia
Ägare: Unibail Rodamco.
Kommun: Solna.
Butiksyta: 101 000 kvm.
Antal butiker: 224 st.
Sveriges största köptempel slog upp dörrarna den 12:e november. Unibail Rodamco avslöjar inte sina omsättningsmål, men HUI Research bedömer att omsättningen för Mall of Scandinavia om ett par år ligger på fyra miljarder.
2. Täby Centrum
Ägare: Unibail Rodamco.
Kommun: Täby.
Butiksyta: 78 000 kvm.
Antal butiker: 260 st.
Öppnade 1968 men har byggts ut två gånger. Den första utbyggnaden stod klar 1991, den andra i fjol.
3. SKHLM
Ägare: Grosvenor.
Kommun: Stockholm.
Butiksyta: 67 000 kvm.
Antal butiker: 100 st.
Byggdes om till sin nuvarande utformning 2005-2008. Köptes av Grosvenor i december 2014 för 3,5 miljarder kronor.
4. Farsta centrum
Ägare: Atrium Ljungberg.
Kommun: Stockholm.
Butiksyta: 61 600 kvm.
Antal butiker: 150 st.
Invigt 1960. Byggdes om och -renoverades 1998.
5. Kista galleria
Ägare: Citycon.
Kommun: Stockholm.
Butiksyta: 60 300 kvm.
Antal butiker: 180 st.
Förvärvades 2012 från norska Vital i den största svenska affären någonsin med en enskild fastighet.
Enkät: Behövs det verkligen ännu en stor galleria?
Amir Mustafa, 29 år, försäljare, Solna
– Jag vet inte, men det är väldigt fräscht och nytt. Jag kommer definitivt tillbaka hit i alla fall. Det här blir mitt nya hood, ha ha ha.
Albert Rolander, 40 år, taxiförare, Solna, Malin Johansson, 44 år, verksamhetschef, Emelie Odenfalk, 12 år
– Ja, vi bor här i området och är väldigt nöjda. Vi kommer hellre gå hit än till Solna centrum. Det är nära och finns många spännande affärer, säger Albert Rolander.
– Jag är jättenöjd. Jag gillar att det blir mer liv och rörelse i området, säger dottern Emelie Odenfalk.
Karina Milton, 43 år, lärare, Täby
– Jag vet inte. Det är väldigt stort och det finns många butiker. Det känns lyxigt på något sätt. Men jag kommer nog fortsätta att besöka Täby centrum. Jag kanske åker hit någon gång ibland.
Atra Azami, 28 år, it-konsult, Solna
– Ja, utbudet är fantastiskt, här finns många nya saker. Framförallt att det finns IMAX på biografen är häftigt. Jag bor själv här i huset, så jag kommer definitivt att komma tillbaka.
Teresa Mango, 34 år, personlig assistent, Rönninge
– Ja, det här är underbart. Det är så spännande med alla nya affärer. Det är en väldigt modern galleria. Och stort, man hinner inte gå runt hela på en timme.