Erikshjälpen i Jönköping har flyttat till dubbelt så stora lokaler. Trots att butiken nu ligger mer avlägset så strömmar människor dit. Nu börjar det bli brist på p-platser.
– Vi är positivt chockade, men vi vet inte om det är nyhetens behag, säger butikschef Mats Hillerström.
Invigningen av den nya butiken i Ljungarums industriområde ägde rum den 26 april och hittills har försäljningen ökat rejält; en dag sålde man lika mycket som man brukade göra under sex dagar på det gamla stället. Under öppettiderna fylls parkeringen snabbt – ett par parkeringsvärdar behövs numera för att hålla ordning – trots att butiken har flyttat bort från det kundtäta Solåsen.
– Vi frågade oss om folk skulle hitta hit. Gps:erna visar fortfarande fel, men både vår parkering och grannens fylls och bilar parkerar längs vägen. Just nu ritar en arkitekt på fler parkeringsplatser, säger Mats Hillerström, butikschef på Erikshjälpen i Jönköping.
Han beskriver flytten som nödvändig. Förra året omsatte butiken över åtta miljoner kronor. De gamla lokalerna var bara hälften så stora och man klarade inte av att ta hand om alla de grejer som skänktes, utan tvingades skicka mycket saker utomlands, något som man inte hade räknat med för sex år sedan när man flyttade senaste gången.
– Den byggnaden var otroligt stor med tanke på den omsättning vi hade då. Det var ingen som trodde att vi skulle bli trångbodda. Största bekymret nu är att vi får in för mycket varor, men säger man det så slutar kanske folk att skänka.
Störst i landet?
Det ryktas om att de nya lokalerna gör Erikshjälpen i Jönköping till Sveriges största, men det vågar Mats Hillerström inte bekräfta:
– Det kan man inte veta, men jag har inte hittat någon som är större.
Mats visar de nya lokalerna. Särskilt stolt är han över den nya gåvomottagningen, som fungerar som en drive through, där bilarna kör in under tak bredvid lastbryggan och sedan ut på andra sidan.
– Gåvogivarna är det viktigaste vi har. Tidigare fick man lämna in varorna på baksidan, genom samma dörr som vi körde bort avfall från. Nu har vi valt att lyfta fram gåvomottagningen, säger Mats Hillerström och betonar att bokstäverna på skylten är exakt lika höga som skylten ovanför butiksingången, just för att man vill lyfta fram hur viktigt det är att folk skänker grejer.
Sponsrat lekland
I mitten av butiken finns ett nytt lekland, som man fått tag i genom sponsring.
– Det är fantastiskt roligt. Allt vi genererar vill vi ska förbättra situationen för barn och den bästa symbolen för glada barn är väl ett lekland? Det är väldigt populärt och det gör att föräldrarna kan koppla av och gå runt och titta på grejerna.
”Bara positiva kommentarer”
Leklandet är inte det enda nya. I ett hörn finns ”Fröken Retros favoriter”, där särskilt utvalda grejer visas. Sedan tidigare har Erikshjälpen en blogg med samma namn och nu testar man konceptet med en så kallad ”pop up-store” i just Jönköpingsbutiken. En bit bort hänger en bildskärm med texten ”Titta vad vi har gjort!”, dit kunder själva kan skicka in bilder på hur de använt sina second hand-fynd.
Mats menar att han bara hört positiva kommentarer om den nya butiken. Exempelvis är gångarna bredare, så att det inte blir lika trångt. Men det ökade utrymmet inne i butiken gör att det ibland kan vara svårt att ha koll på läget, berättar Mats Hillerström.
– En granne till butiken kom plötsligt in en dag och sa: ”Du måste titta till parkeringen, det är kaos!” Jag hade tyckt att det kändes så lugnt här inne. Men det visar att det ryms mycket folk inne i butiken.
Hanna Eklöf