Dagens ETC har maj–augusti har ökat sin räckvidd med 31 procent, jämfört med samma period i fjol.
– Vi går mot strömmen. Jag tror vi precis har fått bekräftat att vi gör mycket rätt på Dagens ETC just nu, säger chefredaktör Andreas Gustavsson.
– Vi har våra prenumeranter, sedan har vi läsare som använder vår sajt. Men utöver det finns då Orvestos mätning som ger en bild av hur många som totalt läser en utgåva av Dagens ETC, på papper eller digitalt. Det ger alltså en väldigt tydlig indikation på hur mycket den sprids. Och faktum är att vi aldrig legat högre sedan vi startade Dagens ETC. 31 procent! Det är fantastiskt roligt och ger energi åt alla som jobbar med vår dagstidning, förhoppningsvis även åt alla prenumeranter.
Vad beror det här på?
– När vi drog igång Dagens ETC var det många som tyckte att det var en befängd idé. Starta en ny dagstidning… Men nu får vi återigen ett bevis för att det finns ett behov av en röd tidning för en grönare värld. Och uppenbarligen ett växande behov. Fler upptäcker vår tidning.
Avståndet krymper
Dagens ETC har, enligt Orvesto, en daglig räckvidd på 72 000 personer. Andra dagstidningar i Schibsted- och Bonnier-sfären ligger högre, till exempel har Svenska Dagbladet nästan 300 000 och Dagens Nyheter drygt 500 000. Men avståndet krymper.
– Jag noterar att vi idag är hälften så stora som Sydsvenskan vad gäller räckvidd. Dagens ETC grundades 2014, Sydsvenskan har funnits sedan 1848… Det är smått sensationellt, att Dagens ETC redan tagit sig en sådan plats i den mediala offentligheten. Vi är nu större än Skånska Dagbladet och närmar oss både GT och Kvällsposten.
Med digital trafik inräknad hamnar Dagens ETC, inklusive editionen Göteborg, på fler än 100 000 läsare varje dag.
– Det är naturligtvis bra, men jag ser det mer som en stabil grund, så vi inte behöver vara så ängsliga när vi gör Dagens ETC till en riktigt stor dagstidning. För det är målsättningen. Vi vill nå ut till alla med vår journalistik.
Hur ska det gå till?
– Jag tycker att vi har tagit några ytterligare kliv vad gäller journalistiken, med fler granskningar och nya profilerade medarbetare och en mer balanserad blandning mellan olika typer av artiklar. Nu finns dessutom en egen app som gör det enklare att läsa Dagens ETC digitalt utan att förlora upplevelsen. Och vi bygger just nu om sajten. Men nyckeln är till sist journalistiken. Och alla duktiga runt Dagens ETC som hjälper redaktionen att nå ut med den. Det är inte bara vår egen marknadsavdelning, utan lika mycket alla frivilliga som delar ut tidningar över hela landet. Ett särskilt tack till dem!
Vad händer närmaste tiden?
– Vi kommer att få veta om det finns ett stöd för att en dagstidning gör sig av med fossila annonser. Jag vet vad jag tror. Inte minst efter att ha fått mejl och telefonsamtal med glada tillrop, även från personer som prenumererar på andra dagstidningar. Det här lär märkas i nästa Orvesto-undersökning.