Hoppa till innehållet

Tåg

”Subvention blir hypotetiskt”

Bild: Bild: Anders Wiklund/TT

Dagens ETC

SJ skiljer sig från regiontrafiken på en stor punkt –skattesubventioneringen. Där kollektivtrafiken regionalt delvis finansieras gemensamt har SJ uppdraget att låta resenärerna betala.

För att lösa problemet med att priserna hos SJ skjuter i höjden när efterfrågan ökar kan man tänka sig flera lösningar, menar Robert Pyddoke vid Statens väg- och transportforskningsinstitut. Dels kan man sätta in fler tåg, använda sig av bussar eller skattesubventionera.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln