BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Bland annat ska tekniken sitta i själva cyklarna i stället för på stationerna, vilket gör det möjligt att låna cykeln via en app i stället för på en fast terminal. Tekniken innebär också att den som kommer fram till en full station inte behöver leta vidare, utan kan parkera där ändå.
Samtidigt föreslås de nya lånecyklarna täcka en mycket större del av Göteborg. Utöver dagens område inkluderas också Guldheden, Krokslätt, Olskroken, Gamlestaden, Lindholmen och Kvillebäcken – och framöver fler delar av Hisingen – och det ska finnas omkring 1 700 cyklar i stället för omkring 1 000 som i dag.
Men nu ingår alltså även Mölndal i planen. Det framgår av det färdiga förslag på inriktning inför upphandlingen som trafiknämnden klubbade i förra veckan.
Sara Boije af Gennäs är projektledare på trafikkontoret, och en av dem som arbetat med förslaget.
– Det är många göteborgare som pendlar till Mölndal och tvärtom, så vi tror verkligen att det finns en nytta i det här, säger hon.
Mölndal kommer stå för sin del av systemet och Göteborg för sin, men upphandlingen sker gemensamt och det kommer bli ett sammanhängande nät av lånecyklar.
– Man kommer kunna cykla över kommungränsen och parkera där. Som användare kommer du inte märka någon skillnad, säger Sara Boije af Gennäs.
I det färdiga förslaget finns också en ungefärlig prislapp för vad det kommer att kosta att använda de nya cyklarna.
– Vi har utgått ifrån samma pris som i Stockholm och Malmö, det vill säga ungefär 250 kronor per år, säger Sara Boije af Gennäs.
Det är en i procent räknat kraftig höjning av priset jämfört med dagens 75 kronor. Men Sara Boije af Gennäs tror att de nya lånecyklarna ändå kommer att locka många användare. Dels vet man från undersökningar att dagens användare är beredda att betala mer än så, dels får användarna ett betydligt större och smartare system än dagens.
– Man får ju mycket mer, så tillsammans med politikerna har vi resonerat oss fram till att det här kan vara rimligt, säger hon.
Upphandlingen beräknas komma i gång till sommaren, och förhoppningen är att det ska finnas ett påskrivet kontrakt under hösten.
– Då har vi hela 2019 på oss att planera och rulla ut systemet, säger Sara Boije af Gennäs.