Klistermärket på lyktstolpen är litet och skavt, men det går ändå att känna igen den bekanta figuren: Snusmumriken på en blommande äng under en svävande svart sol – den invigde vet att det är en nazistisk symbol.
I inledningen till sin studie beskriver Maria Darwish hur hon för fyra år sedan, under sitt första år som doktorand i Örebro, såg klistermärket med snusmumriken i den svenska gatumiljön.
Vid det laget hade hon själv ”trålat” fascistiska sociala medier och kände väl igen det ekofascistiska bildspråket. Hur söta inslag som muminfigurerna eller kattungar blandas med militaristiska och fascistiska symboler som den svarta solen.
Två typer av gull
Hennes avhandling handlar om hur ekofascismen i norden förhåller sig till genus, positiva känslor och natur. I en nyligen publicerad delstudie visar hon hur gulliga symboler utnyttjas i ekofascistisk propaganda. I studien har hon undersökt cirka 100 bilder på Telegram.
Hon upptäckte två typer av söthet i propagandan. Den ena bestod av Tove Janssons välkända muminfigurer, men placerade i våldsamma situationer. Ett mumintroll i militärjacka, snusmumriken under en svart sol och muminfamiljen med blodiga vapen på väg till en synagoga.
Den andra typen av söthet bestod av bilder där män med militärattribut poserar tillsammans med djur. Bilder som när hon gick tillbaka till ursprungskällor visade sig ha använts av djurrättsorganisationen ALF, Animal liberation front. Det är män i balaklavor som håller katter eller griskultingar i famnen, en militär som klappar en rävunge och en bild på Hitler när han matar rådjur i trädgården vid sin sommarstuga.
– Bilderna upprättar en idé om att vita folk – eller den ”ariska rasen”, för att använda det nazistiska språkbruket – har en förmåga till empati och moralisk rättvisa. Att den vite mannen har en mycket större empati för djur och naturliga värden i motsats till andra. Det är samma budskap som upprepas hos NMR och dagens nynazister, säger hon.
Omsorg och våld hand i hand
Bilderna visar upp en manlighet som är både mjuk och militaristisk på samma gång.
– Det våldsamma idealet upprätthålls i samklang med den snälla beskyddaren, säger Maria Darwish.
Bilderna kan förstås i förhållande till vad statsvetaren Iris Marion Yong kallar för ”the logic of masculinist protection”, menar Maria Darwish.
– Young skriver att den maskulina staten, eller ledaren, kan bara vara en legitim beskyddare om den också visar omsorg och medkänsla. Beskyddaren måste vara kärleksfull samtidigt som han kan utöva våld. Han måste visa att han är en moralisk och ansvarsfull person, säger hon.
Mumin extra farligt
Det Maria Darwish blev mest förvånad över när hon fördjupade sig i hur söthet används i ideologin är att hon hittade mumintrollen i materialet. Inte minst mot bakgrund av att Tove Jansson tydligt tog ställning som anti-fascist under andra världskriget.
Det är också det är som väcker starka känslor när Maria Darwish pratar med andra människor om sin forskning.
– När jag är på konferensen eller visar power points brukar jag varna för att jag ska visa nazistiska symboler, men det som folk reagerar mest på är när muminfigurerna missbrukas på det här sättet, säger hon.
En av Maria Darwish slutsatser är att inte minst bilderna på mumintrollen är farliga för att de tilltalar barn. I hennes hemland Norge varnade man nyligen för att högerextremister blir yngre och yngre. Hon säger också att den här typen av bilder och memes kan vara svårtolkade för personer som har dålig kunskap om den nazistiska historien.
– Man ser hakkors också, men det är ofta den svarta solen som förekommer i bilderna. Det är en mer enigmatisk/esoterisk symbol, men som lika fullt tillhör nazismen, säger hon.