– Jag brukar besöka skolor och arbetsplatser ett tiotal gånger per termin för att möta människor ”live”, säger kommunalrådet som har ansvar för skola och förskola.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
ETC skrev i fredags om krisen i förskolan. Karin Pleijel vill också gärna få input från de blivande lärarna vad de tycker om utbildningen.
Vi var med när hon tog plats i fiket på Pedagogen under den aviserade en och halv timmen vid lunchtid. Men ingen stegade fram till bordet där kommunalrådet satt med en skylt som talade om vem hon var. Istället tog Karin Pleijel själv initiativet och slog sig ner vid ett bord där fem elever som börjat sin utbildning nu i höst satt och åt sin lunch.
Det blev ett givande samtal för bägge parter.
”Jättebra att få tala med en politiker. Det känns som vi blir tagna på allvar”, var samfälliga kommentarer från gruppen efteråt innan de ska till ett seminarium och barn och lek.
Mer plugg än många tror
Kommunalrådet hamnade i samtal med Josefin Carlsson, 20, från Mölnlycke, Denisa Contis, 19, från Helsingborg, Anna Clevesjö, 23 från Tyresö, Anna Grönlund, 24, från Öckerö och Leo Göransson, 21 från Göteborg.
Varför tror ni att så många hoppar av utbildningen, var en fråga som kommunalrådet ville ha svar på.
– Kunskapen är dålig om vad yrket innebär, menar Leo Göransson och Josefin Carlsson nickar instämmande.
De tror också att insikten om att det faktiskt är ett akademiskt yrke kommer som en överraskning för många.
– Att det är så mycket plugg blir en chock för den del, tror Anna Clevesjö.
Fortfarande lever bilden kvar att det ”bara är att passa barn”. Samtidigt tycker de att yrkets status är på uppgång.
Alla i gruppen har provat på yrket tidigare och har en fast målsättning att gå klart utbildningen.
Och självklart behövs det fler män inom yrket, det är också alla överens om. Av klassens 35 studenter, är det bara två killar.
Leo Göransson är en av dem. Han har jobbat två år som vikarie och har varit inställd på yrket under en lång tid.
– Jag har ett klart syfte. Det är först när man är utbildad som man kan vara med och påverka på allvar – få vara med och påverka barnen så de blir bra vuxna. Det ger livet en mening, tycker Leo Göransson.
Utbildning gör skillnad
De andra ser också en stor skillnad mellan att vara utbildad förskollärare och ”bara” inhoppare. Det är först med utbildningen man kan göra jobbet på allvar.
Samtidigt är det väldigt viktigt att behandla vikarier bra på arbetsplatsen. Det ger en bättre stämning i gruppen och påverkar så klart barnen på ett positivt sätt. Och så kommer vikarierna tillbaka och det blir inte så stor rotation, säger Anna Grönlund
Leo Göranssons erfarenhet är också att stressen på förskolan kan vara väldigt olika. Är det för stressigt är det svårt att vara pedagogisk.
– De som jobbar måste vara trygga, först då kan det bli en bra pedagogik, säger han.
Josefin Carlsson märker redan hur utbildningen påverkar henne på ett positivt sätt.
– Den är bra för ens egen personlighetsutveckling. Man växer som person och lär sig mer om sig själv, tycker hon.
Denisa Contis från Helsingborg hade rent praktiska problem i början av terminen – hon fick bo på vandrarhem.
– Vad har jag gett mig in på, tänkte jag i början. Och jag