Den kvalmiga luften fylls av ett sammelsurium av röster, glättig julmusik, reklamerbjudanden, pipande kassaapparater…
– När julrean sätter igång – då blir det helt galet! Det är så mycket ljud och intryck överallt.
Fredrika Hansson vet vad hon talar om. Hon har själv arbetat i en av klädesaffärerna på köpcentrumet Emporia i Malmö. Under lunchrasten tog hon för vana att smita ut till det lilla köksutrymmet innanför butiken för att åtminstone få en stunds lugn.
Numera studerar hon tredje året på Industridesignskolan vid LTH. En av höstterminens uppgifter har varit att utforma framtidens Stilla rum, som ska kunna användas av kunder och personal på ett shoppingcentrum.
”Ville rensa bort alla intryck”
Det var ingen självklart uppgift. Hon och studiekamraterna har, vid flera tillfällen, diskuterat rummets funktion och innehåll. Vilka behov har besökarna, som har tillbringat en hel dag i affärerna? Och hur känner sig butikspersonalen, som ständigt matas med ljud och intryck? Behöver de Biblar och bönemattor? Eller bara en tom rymd?
Fredrika Hanssons projektgrupp bestämde sig för att förlägga sitt Stilla rum på Emporias vidsträckta takterrass. Där kan besökarna, enligt deras skalenliga modell, slå sig ner på en bänk som har placerats i ett vindskyddsliknande rum med högt gräs i förgrunden.
– Vi ville rensa bort alla andra intryck och ta fasta på himlen och vinden som leker i gräset. Det blir en plats för reflektion och avslappning, säger studiekamraten Nils Rutqvist.
– Om besökarna sedan känner för att meditera eller be, så är det upp till var och en. Vi vill uppmuntra andlighet, oavsett om den innefattar religion eller inte, menar Fredrika Hansson.
Men har andlighet någon plats i köptemplet? Kommer marknadscheferna att nappa på, och göra verklighet av, studenternas idéer?
– Ingen aning… Det beror väl på om de ser att det är lönsamt. Men det är väl inte helt fel, att kunna erbjuda personal och kunder en speciell profil, menar Nils Rutqvist.
Han får medhåll från studiekamraten Mikhail Khoury, som har rötterna i USA.
– Där tar man heldagsturer till närbelägna shoppingcentrum – det är nästan som att åka på en utflykt till en ny stad. Men då behöver man också platser där man får en paus från alla intryck.
Stillheten kan uppnås på flera olika sätt. En av grupperna har tagit fram ett förslag som innefattar odlingsbäddar. Besökarna kan plantera en nedskriven tanke tillsammans med några frön, som sedan får gro och växa. I en annan beskrivning, kallad Drop of Silence, får kunder och personal slå sig ner i en droppformad sittplats omsluten av ljudabsorberande material. I ytterligare en passerar besökaren genom en rad tunna slöjliknande draperier, belysta med ett varmt ljus.
Fokus på fötterna
Emilia Claessons och Erik Thomassons grupp har valt att rita upp ett avskilt rum där gästerna får börja med att ta av sig skorna och kliva upp på en matta med grov textur.
– På ett shoppingcentrum är man så fokuserad på ansikten, och att man ska vara trevlig och glad. Vi ville flytta ner fokus på fötterna i stället, säger Erika Thomasson.
Sedan kan besökaren slå sig ner på en av trappavsatserna i ett dunkelt rum, och ta del av en filmprojektion på väggen mittemot. Den föreställer grantoppar, filmade i Skrylle utanför Lund. De svajar stillsamt mot en grå himmel. Från högtalarna hörs ett knappt förnimbart trädsus.
– … så låter man andningen komma in i den rytm som naturen skapar. Och förhoppningsvis kommer man ut med lite energi som gör att man orkar med resten av dagen, säger Erik Thomasson.