– Klimatstudenterna har ju jobbat med den här specifika frågan sedan starten egentligen. Men vi började ännu mer aktivt att kritisera det i höstas. Sedan bestämde vi tillsammans med Elin här att vi skulle göra en gemensam kampanj, berättar Josefine Karlsson.
Gjorde 28 000 resor
Hon och Saga Pilblad Hjerpe är alltså medlemmar i Klimatstudenterna Göteborg och Elin Gunnarsson är ordförande för Göteborgs universitets studentkårer, GUS.
Under 2018 gjordes kring 28 000 flygresor av anställda vid Göteborgs Universitet inräknat gästföreläsare och medföljande anhöriga enligt beräkningar från Göteborgs centrum för hållbar utveckling, GMV. Av de flygresorna gjordes alltså hela 8 000 på en sträcka under 50 mil, och det är en del universitetet enkelt skulle kuna åtgärda, menar studentorganisationerna.
– Vi kräver ett förbud mot flyg under 500 kilometer, om det inte krävs av akuta fall som medicinska skäl, säger Saga Pilblad Hjerpe.
1 161 flygresor skedde mellan Göteborg och Stockholm, där flyget dessutom ger marginell tidsvinst gentemot tåg.
– Det handlar även om att man ska hjälpa infrastrukturen i Sverige. Men sen är det väl värt att säga också att GU har en resepolicy där det står att flygresor under 50 mil bara ska godkännas i särskilda fall. Men vad de särskilda skälen är finns ingen definition av och det tillämpas ganska godtyckligt på institutionerna. De skälen måste ses över, säger Elin Gunnarsson.
Skrev brev till rektor
Klimatstudenterna och GUS senaste åtgärd är att de skrivit ett brev till rektor Eva Wiberg, där de uppmanar henne till just ett hårdare förbud gällande korta affärsrelaterade flygresor. De vill att bussen eller tåget ska vara normen.
Att studenterna nu står samlade ger en större styrka i kraven menar de.
– För att representera fler studenter ville vi få med oss alla kårer på universitetet. Klimatstudenterna är ju en rätt liten grupp, säger Saga Pilblad Hjerpe.
– GUS jobbar en del med hållbarhetsfrågor och vi sitter med som studentrepresentanter på en del sätt på universitetet. Bland annat jobbar vi i Klimatramverket som är ett åtagande som de allra flesta universitet i Sverige har skrivit på. Det handlar om att man ska halvera koldioxidutsläppet till 2030. Så då passade det bra att vi gick samman med Klimatstudenterna i den här frågan, tillägger Elin Gunnarsson.
Bra respons
Responsen på studentorganisationernas krav har varit god. I alla fall bland övriga studenter. Från universitetets håll är det blandad kompott.
– Generellt så skulle jag säga att det fortfarande på sina håll på universitetet pratas om att det man bidrar med är forskning och utbildning kring klimatet, inte att man själva ska vara hållbara på det viset. Diskussionen hamnar påfallande ofta i den återvändsgränden, säger Elin Gunnarsson.
– Jag kan hålla med om att kunskapsbildning är ett universitets primära syfte, men det blir ju ingen trovärdighet om man inte själva följer det man lär ut. Man har snarare ett större ansvar för att leva som man lär, fortsätter hon.
Uppropet de skapat nu, och brevet till rektor Eva Wiberg, är än så länge obesvarat.
2018 stod de korta flygresorna för 7 procent av universitetets utsläpp, och de skulle gå snabbt och enkelt att kapa, menar studenterna.
– Vi är självklart inte emot andra åtgärder som klimatväxlingssystem heller, men att flyga till Stockholm, Oslo, Köpenhamn, det kan vi inte fortsätta att göra, säger Josefine Karlsson.
Policyn efterlevs inte
Klimatstudenterna menar att den policy som GU redan har om att undvika korta flygresor helt enkelt inte efterföljs.
– I dagsläget kommer det bara upp som en påminnelse när man bokar i deras system, att man ska undvika flyg, men den är bara att klicka bort, säger Saga Pilblad Hjerpe.
6 500 människor
Det jobbar omkring 6 500 människor på universitetet så även studenterna är noga med att understryka att det finns olika synsätt inom universitetet, och att vissa undviker flyget till varje pris.
– Många av de här resorna sker ju utomlands, och det kan finnas skäl som att det inte går att ta sig fram på annat vis. Men generellt vill vi se en tydligare regel än den uppmaning som finns idag och inte fungerar, säger Elin Gunnarsson.
Mitt i pågående coronapandemi så flygs det just nu inte ändå. Det skulle kunna göra att diskussionen känns oangelägen för tillfället, men så ser inte Klimatstudenterna det.
– Jag tänker att det här är en chans att se hur enkelt det är att använda exempelvis videolänkar, och att det är en möjlighet att se ställa om och se att de här resorna inte behövs, säger Saga Pilblad Hjerpe.
Eva Wiberg är rektor för Göteborgs universitet och har mottagit kravet från Klimatstudenterna och GUS.
– Självklart så uppskattar jag mycket vad GUS och våra kårer gör, och naturligtvis också Klimatstudenterna. Jag tycker det är bra att de fokuserar och ställer krav på alla lärosäten.
– Men Klimatstudenterna är ingen organisation som är erkänd av universitetet och har inte kårstatus. Vi talar alltid med de organiserade kårerna och då är det GUS, Handels och så vidare, säger Eva Wiberg.
”Tydlig policy”
I själva sakfrågan menar hon att GU redan har en tydlig inställning.
– Jag tycker definitivt att vi har en en tydlig policy som säger att flygresor under 500 kilometer inte ska förekomma om det inte finns särskilda skäl till det. Då ska det dokumenteras. Och om man tittar på skrivelsen som GUS och Klimatstudenterna har lämnat så talar de också om undantag. Så jag tycker att policyn är tillräckligt tydlig.
Men när man tittar på siffrorna från GMV så är de väldigt höga. Till exempel 1 161 resor bara mellan Göteborg och Stockholm. Har alla de haft särskilda skäl?
– Det har jag nu gett den arbetsgrupp som håller på med Klimatramverket i uppdrag att titta på. Vilka skäl man har haft, för det har inte jag koll på som rektor. Vi har nästan 6 000 anställda. Men det är viktigt att få se vilka skäl det är man har angett och angripa det där. Ett totalförbud hjälper inte. Vi har ändå en rörlighet med forskning och det kan finnas anledningar till att man flyger. Men det är en stor siffra, det håller jag med om, och det måste vi titta på för att kunna gå vidare.
”Kan inte förbjuda rakt av”
Arbetsgruppen för Klimatramverket som Eva Wiberg pratar om leds av prorektor Mattias Goksör och består av personal och expertis inom GU.
– Jag håller med om att vi måste se över inte bara de här resorna, utan även de internationella resorna. För det är där vi har den stora bulken. Men vi kan inte förbjuda rakt av utan att veta bakgrunder och hur beslut är fattade. När vi vet sådant så kan vi även tydligare förklara vad särskilda skäl är.
Ska se över resorna
Arbetsgruppen ska titta över flygresorna, men även många andra delar av GU:s utsläpp, som man förbundit sig att halvera till år 2030.
– I dagsläget har vi inte de verktygen att mäta exakt var utsläppen finns. Vi vet inte hur mycket fastigheter, resor till och från jobbet, kemikalier, ombyggnationer och annat ger, så tanken är att vi ska gå igenom och få mer tydlighet i de utsläpp som finns. Och naturligtvis är resorna en väldigt viktig del där.