Moderaterna föreslår en rejäl kortning av sommarlovet och en skola med tre terminer istället för två. Reformen menar M skulle gynna såväl arbetslinjen, skolresultaten, jämställdheten och jämlikheten.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Flera andra partier har sedan tidigare visat intresse för idéerna. På Aftonbladets S-märkta ledarsida rosas förslaget.
– Svenska skolan faller i Pisa-rapporter och vi har problem inom flera skolämnen. Det är viktigaste är att elever får mer undervisning, säger Eva Franchell, ledarskribent på Aftonbladet.
Från bondesamhället
Hon menar att tioveckorslovet från skolan ”är anpassat till det gamla bondesamhället då barnen skulle hjälpa till med skörden”.
– De mindre barnen hinner glömma vad de har lärt sig eftersom sommarlovet är så långt. Flera lärare kan berätta om att de får börja hösten med en liten repetitionskurs, säger Eva Franchell.
Hon anser också att sommarlovet är ojämlikt, att lovet är magiskt för vissa, medan andra, ”fattiga barn” tvingas stanna hemma, och att framförallt ensamstående ofta har svårt att pussla ihop den egna semestern med barnens långa ledighet.
Eva Franchell berättar att hon fått mycket positiv respons för sin kolumn, både från socialdemokrater och vänsterpartister.
Men långt ifrån alla är positiva. Från arbetskritiskt håll ställs frågan varför vänsterpolitik ska stödja reformer som inte angriper själva problemet (stress och för lite ledig tid med barnen) istället för att skapa system som sopar banan för att redan stressade vuxna ska kunna arbeta ännu mer. Annika Aronsson, S-politiker i Stockholm, som själv jobbar som lärare, är också kritisk.
– Lärarbristen i dag är påtaglig. Hur tänker man skaffa fler lärare och som vill jobba mer? Redan idag går lärarna på knäna av överbelastade uppgifter.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Annika Aronsson menar dessutom att förslaget skulle innebära en ökad press på eleverna som redan i dag alldeles för ofta är ”sönderstressade”. Hon tror också att ett högre tempo i skolan, som ett treterminssystem innebär, skulle slå mot de svaga eleverna.
– Alla behöver vila emellanåt för att kunna prestera bättre. Högre arbetsbelastning och mer stress är inte lösningen på skolans kris. Tvärtom.
Inte heller Lärarförbundet får ekvationen att gå ihop och har öppet kritiserat förslaget.
– De börjar i fel ände. Vi måste säkra upp att vi har rätt antal lärare för att kunna öka antalet undervisningstimmar, säger ordförande Johanna Jaara Åstrand. Matilda Nilsson