– Vi kände att vi hade ledsnat. Vi kommer inte att återgå till arbetet med de förutsättningarna som de erbjuder, säger Peter Börjesson som är en av talespersonerna för de strejkande sopgubbarna.
På onsdagen började även arbetarna på företaget Liselotte Lööf sympatistrejka, vilket lamslår stora delar av sophämtningen i Stockholm.
Konflikt kring nytt avtal
Konflikten har rört ett nytt avtal som kommunen tecknat med företaget Reno Norden, för arbetarna innebär det att de inte får använda det poänglönesystem som gjort att de kan påverka sina arbetstider och löner genom att jobba snabbt och effektivt. Den utlösande faktorn blev en inventering av nycklar och portkoder som sopåkarna tolkar som ett sätt att kunna byta ut personalen lättare. De gick ut i vild strejk och sedan dess har positionerna varit låsta,
– Det avgörande var när vi föreslog för ledningen att om vi får behålla poänglönesystemet så kan vi går ner några procent i lön och prata om nyckelinventeringen. Men det gick de inte med på, säger Peter Börjesson.
Han menar att Reno Norden har varit helt oförstående inför deras arbetssituation.
– Tidigare bolag som vi jobbat på har haft chefer som själva har kört sopor och varit mer förstående. Här går ledningen ut till allmänheten och säger att vi tjänar för mycket, det är helt otroligt. Vi känner inget stöd alls från dem, säger han.
Annan syn på konflikten
Reno Nordens vd Peter Ekholm har en helt annan bild av konflikten. Han menar att sopåkarna måste anpassa sig till dagens läge och att de har vant sig vid korta arbetsveckor med höga löner.
– Vi erbjöd dem att få behålla sin lön, men de jobbar idag 28-29 timmar i veckan, så då ville vi att de skulle gå upp till 34 timmar i veckan, säger Peter Ekholm.
Han menar att poänglönesystemet är en kvarleva från 70-talet som inte är anpassat till dagens förhållanden. Som exempel nämner han att sophämtarna får betalt för antalet steg som de har på en runda, men att det är beräknat för tiden innan det fanns vagnar.
– De måste förstå att man inte kan ha den lyxlönen och göra jobbet på det sättet idag, säger han.
Var ni missnöjda med hur sopåkarna skötte sitt jobb?
– Vi har varit jättenöjda med det jobb som de gör, men vi tyckte att det var ett rimligt krav att de ska jobba en timme mer om dagen, och det står vi för, säger Peter Ekholm.
Har ni pressat priset i upphandlingen och sen blivit tvungna att försämra villkoren för att klara ekonomin?
– Nej, det stämmer inte alls. Hade det bara varit en prisfråga så hade vi ju inte erbjudit dem samma lön.
Men ni höjer samtidigt arbetstiden, det blir väl en prispress ändå?
– Nej så ser inte jag det. Det är en anpassning till verkligheten. Om man inte gör allt som man vill ha betalt för så måste vi ta ut den tiden någon annanstans, säger Peter Ekholm.
Sophämtning enligt krisplan
Nu sköter bolaget sophämningen enligt den krisplan som de haft sen tidigare och hoppas att de snart ska ha sophämtningen rullande igen, med hjälp av inhyrd personal och vikarier som håller på att lära sig rundorna.
Men att sophämtarna skulle tjäna höga löner och jobba korta veckor stämmer inte, menar Peter Börjesson.
– Vi har 40 timmars arbetsvecka. Poänglönesystemet gör att om man jobbar snabbt så kan man tjäna lite tid på det, och har man jobbat i samma område i 20 år då är man oerhört effektiv. Men skulle vi jobba som de flesta i samhället gör då skulle vi inte hinna med jobbet på 40 timmar, säger Peter Börjesson.
Han menar att tack vare systemet får företaget folk som är duktiga, och när arbetarna är nöjda så betalar det sig för arbetsgivaren, vilket de tycks ha glömt bort. Till de som tycker att sopåkarna klagar trots hög lön erbjuder Peter Börjesson att följa med på en runda i Stockholms innerstad.
– Allmänheten har en väldigt dålig uppfattning om hur det här går till. Jag har jobbat i 20 år och det har inte blivit lättare. Det är fortfarande mycket sopsäckar, och kärlen som vi hämtar står inne i fastigheter där det är trångt. De kan väga fler hundra kilo, det är ett tungt jobb, så vi vet vad vi är värda när vi går upp klockan 4 varje morgon, säger Peter Börjesson.
Kritik för dåliga villkor
Även i andra städer har Reno Norden fått kritik för dåliga villkor. I Malmö tog företaget i våras över all sophämtning, skriver tidningen Transportarbetaren. Det ska ha innneburit längre arbetspass för sopåkarna, ibland så långa som 12-14 timmar, och även lönerna är i fara.
– För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka våra löner med flera tusen kronor. Vi lyckades stoppa det. Nu snackar fler och fler om att visa stöd för sopgubbarna i Stockholm, säger en miljöarbetare som vill vara anonym till Transportarbetaren.