Lokförare inom pendeltågstrafiken i Stockholm har gått ut i en vild strejk.
Bild: Caisa Rasmussen / TT
Dagens ETC
Under måndagen råder vild strejk på pendeltågen i Stockholm, till följd av att tågvärdarna har avskaffats. Nu meddelar arbetsgivaren MTR att uppsägningar kan bli aktuella.
07:10 första strejkdagen. Den vanligtvis fulla rastlokalen på centralstationen i Stockholm ekar ovanligt tom. Sedan 03:00 har en stor del av pendeltågsförarna gått ut i vild strejk. De har fått nog och kräver de avskaffade tågvärdarna tillbaka in i hytten.
– Det var ovanligt lugnt i morse, knappt en pendeltågsförare på plats. Tyst och stillsamt. Normalt sett är det gott om kollegor på plats, nu var det i princip bara Mälartågs-personal i lokalerna, säger Fredrik, som egentligen heter något annat.
Förarna på pendeln har slagit larm om säkerheten när en ensam förare förväntas även överta det ansvar som tågvärdarna tidigare haft. Sjukskrivna har mötts av uppsägningshot och anklagelser om att de egentligen utför en olovlig stridsåtgärd. På fredagen röstade ett möte med över 150 förare för att göra anklagelsen verklighet.
Det interna rapportsystemet visar klockan 09:00 att enbart 10 tåg är i trafik. Under normala omständigheter är det runt 40 avgångar under måndagmorgonens rusning. Officiell uppgift från arbetsgivaren MTR är att 30 procent av de planerade tågen går.
– Jag strejkar för att jag vill ha tågvärden kvar i hytten i säkerhetstjänst. Med andra ord så som det har fungerat de senaste 20 åren. Stämningen är mycket bra! Vi är taggade!, säger Mats, en av de strejkande förarna.
Strejken är planerad att pågå i tre dygn och har inte fackens officiella godkännande och är därmed ”vild”.
– Vi har svårt att kunna köra full trafik eftersom det är så oklart personalläge. Tåg ställs in med kort varsel och det är ojämnt trafikflöde som påverkar resenärerna, säger Niklas Ekström, kommunikationschef på MTR, som driver pendeltågen.
MTR ser allvarligt på läget. Enligt Niklas Ekström har företaget nu börjat ringa runt till alla förare som är schemalagda och uppmana dem att köra. I bakgrunden ligger ett hot om uppsägning.
– Om du är schemalagd att arbeta och uteblir utan giltiga skäl har vi processer för att följa upp och dem kommer vi följa, säger Niklas Ekström.
Men det rubbar inte föraren Mats beslutsamhet att slutföra vad som påbörjats.
– Visst kan MTR försöka statuera exempel genom att plocka ut några och ge dom sparken, men den risken får man ta, säger Mats.
Föraren Rikard kommer inte själv strejka, men stödjer sina kollegor helhjärtat och han kommer inte vara ”svartfot”, facklig slang för strejkbrytare. Hans beslut att ställa sig neutral har mötts av förståelse säger han.
– Jag gör det som står i mitt pass, men kommer det en tur specifik för annan kollega kommer jag inte röra den. Man vill inte vara svartfot. Kollegorna har satt sin anställning i risk. Det är de villiga att ta. Jag har tyvärr inte den ekonomiska sitsen att ta en fajt, säger han.
Fotnot: Samtliga namn på förare i artikeln är fingerade.