Fem slogans. ”Andra lovar, vi agerar”, ”Med modet att förändra”, ”Din trygghet är politikens ansvar”, ”Vi bygger ett starkt Sverige” och ”Ta tillbaka kontrollen över välfärden”. Det är Vänsterpartiets utvalda budskap som tillsammans med soliga porträtt på partiledare Nooshi Dadgostar utgör partiets nationella valaffischer. Jenny Lindahl är kommunikationschef på Vänsterpartiet.
Är du hjärnan bakom kampanjen Nooshi 2022?
– Kampanjen är flera delar, där konceptet med valaffischerna är en del, och där har vi jobbat flera tillsammans med en byrå som har varit jättebra. Affischerna sammanfattar det vi känner att vi behöver säga. Tillsammans med kampanjarbete, ringstugor, dörrknackning och annat så kan vi betona och berätta hur vi får saker gjorda. Och parollerna kommer så klart från partiet, både förtroendevalda och anställda har jobbat ganska mycket med det. Det är en välförankrad kampanj genom en kollektiv insats, så skulle jag säga det.
Den politiska kommentatorn Marcus Oscarsson säger i TV4 Nyhetsmorgon att han tycker att Vänsterpartiets affischer är valårets bästa, med snygg grafik och tydliga slogans.
– Jag håller ju med helt och hållet! Grejen är, att det är riktigt svårt att göra snygga valaffischer. Vi har både haft tur och varit duktiga, och fått till rätt träff. Om jag får klappa oss själva på axlarna tycker jag att det är modigt att gå på starka grafiska uttryck, att vi vågar sticka ut. Och våra förtroendevalda har bara blivit mer entusiastiska längs vägen.
Prislapp: 25 miljoner
Den andra delen av Vänsterpartiets valkampanj är projektet ”Powered By Vänsterpartiet”. Fem influencers har tagit fram filmer för sociala medier som framför allt ska engagera unga som bor i förorten att spela in egna politiska filmer och gå och rösta. Partiet vill ge ge ”kreatörer ur målgruppen budget, stöttning och utrymme” med syftet att ”lyfta de röster som vanligtvis inte blir hörda” och den första filmen släpptes på Instagram tidigare i veckan.
Till Dagens ETC säger Vänsterpartiet att prislappen för valrörelsen är 25 miljoner kronor. Jenny Lindahl säger att det är lätt att tro att det bara är det som syns som kostar pengar.
– De stora posterna är annonser, en del är byråarvoden, en hel del hamnar på mätningar och analyser. Sedan handlar det också om personalkostnader, valturnéer, IT-strukturer och allt som hör till.
”Det viktiga är politiken”
I ett styrdokument för Vänsterpartiets inställning personvalskampanjer står det att utvecklingen ”från partival till mer av personval innebär flera risker ur demokratisk synpunkt”. Man skriver att det finns ett stort värde i att väljare tar ställning till politiska program istället för individer, och att ett starkt inslag av personval kan flytta fokus från helhetsförslag till enskilda politikers personliga egenskaper och hjärtefrågor.
Även om valkampanjen i år präglas av ett stort fokus på partiledaren så säger Jenny Lindahl att man inte har bytt principiell inställning i frågan.
– Jag tycker inte riktigt att det är samma sak. Det viktiga är så klart politiken och inte vem av de av partiets företrädare som för fram det, men egenskaper som ansvar, mod och agens är det som behövs för att få politiken gjord. Här handlar det både om partiets egenskaper och partiledarens personliga egenskaper, de sammanfaller väl.