BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Till exempel så var det bara 12 procent av eleverna som gick ut från Vivallaskolan 2015 som hade en förälder som hade en eftergymnasial utbildning. På Karl Johans skola var det samma år 79 procent av föräldrarna som hade eftergymnasial utbildning. Elevernas resultat under samma år skilde sig kraftigt åt. Drygt hälften av eleverna i Vivallaskolan, 57,7 procent, fick behörighet att söka till gymnasiet medan 100 procent av eleverna på Karl Johans skola blev behöriga. Årets siffror från Skolverket är inte klara ännu, men allt pekar på ett liknande resultat även i år. En annan faktor som påverkar resultatet handlar om elevens kön.
– Flickors betyg är ofta bättre. Därför har skolor som lockar många flickor en fördel. Karl Johans skola som har ett överskott på flickor gynnas av det. De har även de föräldrar som har högst utbildningsnivå, säger Arne Salomonsson som arbetar som utdataanalytiker på Örebro kommun.
En annan viktig förklaring till klyftan mellan olika skolor handlar om nyanlända elever.
– Vi kan se att när man bussade nyanlända till Adolfsberg så sjönk skolans resultat eftersom de nyanlända eleverna inte hinner nå målen i lika hög grad, säger Arne Salomonsson.
Om man däremot följer elever som har fått gå hela högstadietiden på en och samma skola är resultaten oftast bättre än vad den offentliga statistiken visar.
– På exempelvis Mellringeskolan och på Navet handlar det om en höjning med 10 och 13 procentenheter om man bara ser till resultaten bland de barn som har gått tre hela år på skolan, säger han.
Det visar att en ojämn fördelning av nyanlända elever får ett stort genomslag i statistiken, men också att betygsresultaten inte säger så mycket om utbildningens kvalitet. Därför kan skolor få ett oförtjänt dåligt rykte om man bara ser till andelen godkända elever.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det finns skolor som lyckas över förväntan, samtidigt finns skolor som har alla goda förutsättningar men som ändå inte lyckas, säger Arne Salomonsson.
I våras var en av de skolor som lyfte sina resultat mest Västra Engelbrektsskolan, en skola som länge har kämpat med låga resultat.
– Ja, det är en positiv utveckling som inte ska förringas, även om man kanske inte kan dra allt för stora växlar på ett enskilt år, säger Arne Salomonsson.