Den nya analysen från Pisa kopplar ihop användningen av IT med elevernas resultat, baserat på några extra frågor om datorer och digitala hjälpmedel och hur de användes i skolan och på fritiden 2012. Enligt analysen presterade svenska elever som använde IT upp till en timme om dagen bäst. Elever som använde internet minst sex timmar varje dag på fritiden nådde lägst skolresultat. De skolkar också mer, kommer oftare för sent och mår sämre än de andra eleverna.
Enligt OECD har Sverige flest extrema datoranvändare av alla undersökta länder.
När IT användes för skolarbete fanns, enligt analysen, ett positivt samband mellan goda resultat och digital och traditionell läsning, rapporterar Ekot. Andra aktiviteter, som att chatta och skicka e-post, pekade däremot mot försämrade läsresultat. IT i matematikundervisningen gav Sverige sämre resultat jämfört med länder som Kina, Taiwan och Sydkorea som använder IT minst av alla länder i sin matematikundervisning.
– I matematikundervisningen är det ju läraren som har bestämt innehållet i undervisningen så frågan stämmer ju verkligen till eftertanke när det gäller hur IT används i skolan, säger Anders Fredriksson, biträdande chef för Skolverket, till Ekot.
Kritiserade mätningar
Pisaundersökningarna, som genomförs var tredje år, har kritiserats, bland annat för att leda till kortsiktiga politiska insatser och för att ge en enkelspårig bild av synen på utbildning utan hänsyn till kultur- och samhälls-skillnader.
– Pisa ger sig inte ut för att mäta skolkunskaper, utan undersöker elevernas förmåga att klara kraven på en framtida global arbetsmarknad. Det handlar mer om vad ekonomer och OECD-folk önskar ska vara skolornas krav världen över, säger Svein Sjøberg, professor i NO-ämnenas didaktik i Oslo, till Skola och samhälle.