Dagens ETC
En ny rapport från OECD:s skolavdelning Pisa visar att svenska elever som använder IT mycket uppvisar sämre resultat i läsning och matematik.Karin Holmberg
Text
Den nya analysen från Pisa kopplar ihop användningen av IT med elevernas resultat, baserat på några extra frågor om datorer och digitala hjälpmedel och hur de användes i skolan och på fritiden 2012. Enligt analysen presterade svenska elever som använde IT upp till en timme om dagen bäst. Elever som använde internet minst sex timmar varje dag på fritiden nådde lägst skolresultat. De skolkar också mer, kommer oftare för sent och mår sämre än de andra eleverna.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Karin Holmberg
Text