I Stockholm beviljade polisen tillstånd för den grönblå politiska majoritetens beslut att reglera verksamheten kring elsparkcyklarna i början av året. Sedan 1 februari finns ett maxantal på 12 000 elsparkcyklar för åtta olika bolag. Tillstånden till bolagen gäller fram till den 30 juni, därefter kommer verksamheten att utvärderas på nytt.
– Det var många turer fram och tillbaka, mest för att vi inte fick klart från polisen om vi fick kräva tillstånd. Det var först förra våren som de sa att de nog kunde gå med på det. Därför tog det lång tid, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.
– Andra steget var att finna en rimlig nivå. Trafikkontoret gjorde en analys som sa att ungefär 12 000 var rimligt. Vi hade 23–24 000 elsparkcyklar förra sommaren och samtidigt hade vi ungefär 60 000 resor per dag, så de användes flitigt. Men man kunde ändå konstatera att det var en överkapacitet på ungefär hälften för att klara det antalet resor, fortsätter han.
Kuppade in halvering
I Göteborg ville man inte vara sämre, utan snarare trumfa begränsningarna. För två veckor sedan klubbades ett förslag av Socialdemokraterna, med stöd från Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Det innebär att det under vår- och sommarsäsongen endast får rulla 4 000 elsparkar i Göteborg. 400 till om något nytt bolag skulle etablera sig. Förslaget klubbades mot de styrande borgerliga partiernas vilja och till och med mot kommunens egna trafikkontors rekommendationer. De fick i höstas i uppgift att gå vidare med en rad åtgärder, bland annat att utreda frågan om ett maxantal och landade i att 8 000 elsparkcyklar vore rimligt. En siffra som Socialdemokraterna alltså inte nöjde sig med.
– Jag anser inte att det förslaget var tillräckligt. Vi har inte fått svart på vitt från företagens sida att de gjort de skärpningar som krävts av dem. Så jag var verkligen inte trygg med att låta 8 000 elsparkfordon åka runt på våra gator utan att vi vet att det blivit ordning och reda, säger Blerta Hoti (S), kommunalråd och ledamot i trafiknämnden som drivit frågan.
”Nej till nyliberala företag”
Hon menar att man bör jämföra med andra större städer i Europa. Paris, med 2,7 miljoner invånare i tätorten, har till exempel en begränsning på 15 000 elsparkar.
– Antalet elsparkfordon måste vara i proportion till ordning och reda. Vad är det för samhällsutveckling vi vill ha? Vill vi ha nyliberala företag som med hjälp av digitalisering fritt ska använda stadens mark på bekostnad av säkerhet, för framkomligheten för blinda och folk med barnvagnar med mera? Nej, majoriteten vill inte det, så då är det vår uppgift som politiker att föra medborgarnas intressen i den här frågan, säger Blerta Hoti.
Hon menar att efterfrågan på elsparkcyklarna står i relation till utbudet.
– Och vi har ju andra trafikslag också. Vi vill ju till exempel sänka kostnaden för månadskortet och göra det billigare och enklare med annan trafik.
Begränsningarna i Göteborg sker på prov mellan 1 april och sista november. Skulle kommunen se en avsevärd förbättring gällande trafiksäkerhet från elsparkcykelbolagens sida så kan Blerta Hoti absolut tänka sig att tillåta fler. Men även tvärtom.
– Sker det inga förbättringar så kan vårt hot om ett totalförbud bli aktuellt igen.