Senare i höst ska han och de andra politikerna i nämnden fatta beslut om inriktning för upphandlingen av nästa generations lånecykelsystem. Det nya systemet ska ersätta dagens Styr och ställ-cyklar när nuvarande avtal löper ut i början av 2020.
"
Vill du läsa mer om hur vi kan bo och leva ekologiskt?
Läs Kloka hem – Sveriges första hus- och hemmagasin med eko-inriktning.
"
Hur det nya systemet ska organiseras och finansieras är ännu inte klart, men redan i juni godkände nämnden tjänstemännens förslag på vilken typ av cyklar som ska upphandlas. Enligt trafikkontorets projektledare Anastazia Kronberg, som jobbar med förberedelserna inför upphandlingen, handlar det om cyklar som är smartare än dagens.
– Det betyder att tekniken sitter i cykeln i stället för i infrastrukturen, som det är i dag, säger Anastazia Kronberg.
Det nya systemets cykelstationer kommer alltså inte behöva någon terminal, där utlåningen sker, utan lånet görs i stället direkt på cykeln eller i en app. Dessutom ska det inte finnas några pollare som cykeln måste dockas i vid återlämning, som i dag, utan enkla metallrack att låsa fast den i.
– För dig som användare innebär det att du kan lämna tillbaka cykeln även om stationen är full. Du behöver bara låsa den, säger Anastazia Kronberg.
Men det betyder inte att du kan ställa cykeln var som helst, utan den måste fortfarande lämnas tillbaka vid en stationsyta avgränsad med gps-teknik, så kallad geofencing.
– Vi vill att cyklarna ska återsamlas på stationer – dels för att det ska se snyggt ut i staden, dels för att det ska vara tydligt för användarna, säger Anastazia Kronberg.
Tillfälliga stationer
Det nya systemet blir betydligt mer flexibelt än dagens Styr och ställ, menar hon. Förutom att användarna inte är beroende av att det finns en ledig pollare vid den tänkta slutstationen, innebär den enkla infrastrukturen att kommunen kan flytta stationer efter behov och önskemål.
– Vi kan till exempel anlägga tillfälliga stationer i samband med större evenemang, eller pröva att ha stationer i nya lägen utan någon större etableringskostnad. Det visar erfarenheterna från andra städer, säger Anastazia Kronberg.
Tittat på andra städer
Under förberedelserna inför upphandlingen har trafikkontoret bland annat tittat på kanadensiska Vancouver och Hamilton och tyska Berlin och Stuttgart, som alla använder eller ska börja använda den så kallade fjärde generationens lånecyklar.
Det nya systemet föreslås bli mer än dubbelt så stort som dagens Styr och ställ. Ytan som täcks ska enligt förslaget utökas från 7 till 16 kvadratkilometer, och antalet cyklar fördubblas från cirka tusen till omkring två tusen stycken.
Ytterligare utbyggnad
Utöver dagens täckningsområde föreslås det nya systemet sträcka sig söderut till Guldheden och Krokslätt, mot nordost till Olskroken och Gamlestaden och norrut till Lindholmen och Kvillebäcken på Hisingen. I takt med övrig stadsutveckling föreslås sedan ytterligare utbyggnad till Ringön, Backaplan, Wieselgrensplatsen och Ringön.
Däremot växer inte området väster- eller österut. Majorna, Kungsladugård, Örgryte och Kallebäck föreslås inte ingå i det nya Styr och ställ. Enligt Anastazia Kronberg beror det på att områdena saknar den mix av jobb och bostäder som krävs för att systemet ska fungera.
– Om du inte har den blandningen finns det en risk att det bara blir enkelriktade resor med cyklarna, och då måste vi reglera det genom att flytta omkring cyklarna med skåpbilar. Och vi vill att systemet ska ha en så naturlig reglering som möjligt, säger hon.
Ordföranden nöjd
Trafiknämndens vice ordförande Henrik Munck (MP) är nöjd med den föreslagna inriktningen, både när det gäller typ av system och geografisk täckning. Däremot ville MP tillsammans med M, L, S och V vid nämndens sammankomst i juni att trafikkontoret ska tydliggöra hur flexibelt det nya systemet är för utbyggnad.
– Vi vill veta hur systemet fungerar för lokala lånecykelsystem utanför Göteborgs centrum, till exempel i Angered, vid Selma Lagerlöfs torg och Frölunda torg, säger Henrik Munck.
De fem partierna ville även att trafikkontoret ställer tydligare kvalitets- och funktionalitetskrav på cyklarna i upphandlingen.
– Det är viktigt att vi får lättcyklade cyklar. Alla som cyklat i Göteborg vet att det är brant på sina håll, så det gäller att hitta rätt utformning på cyklarna. De ska ju även passa alla, oavsett om man är lång eller kort, säger Henrik Munck.