BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
En vårdcentral som har svårigheter med att erbjuda läkarbesök inom sju dagar är Närhälsan Majorna. Hälften av patienterna måste vänta längre än en vecka på att få träffa en läkare och enligt vårdcentralchefen Maria Brunefjäll beror det på att de har en låg läkarbemanning.
– Det är ingen som söker tjänsterna som vi har ute och därför måste vi fylla upp med bemanningsläkare i stället, säger hon.
Nu på sommaren är det lättare att få en läkartid på vårdcentralen men vid infektionstider på vintrarna kan det vara tufft. Maria Brunefjäll råder patienterna att ringa varje morgon för att försöka få en tid samma dag, men även de besökstiderna brukar ta slut. Konsekvenserna blir att deras listade patienter byter till andra vårdcentraler i närheten. Om de inte får en läkartid på Närhälsan Majorna ringer de vidare och då vill den vårdcentralen att man ska lista sig där i stället.
– Jag ser en stark koppling mellan att vi inte har tider och att patienterna skriver in sig på andra vårdcentraler. Nu har vi haft bra tillgänglighet ett tag och då minskar antalet patienter som listar sig någon annanstans, säger Maria Brunefjäll.
Försöker locka fler läkare
Just nu försöker de rekrytera fler läkare så att de kan erbjuda läkarbesök inom ramen för vårdgarantin. I höst kommer en läkare från Spanien hit för att lära sig svenska och få en svensk läkarlegitimation. De försöker också få underläkare och ST-läkare att trivas så att de ska vilja stanna kvar efter sin tillfälliga tjänstgöring.
Maria Brunefjäll hoppas att vårdcentralens siffror kommer se bättre ut om ett år.
– Vi har satsat hårt på att besvara alla telefonsamtal. Nu får 90 procent av patienterna rådgivning samma dag så det är ett steg i rätt riktning. Till hösten hoppas jag att vi ska se samma utveckling när det kommer till läkarbesök, säger hon.
Sjuksköterskorna bedömer vårdbehovet
På vårdcentralen Järnhälsan erbjuds 57 procent av patienterna läkarbesök inom sju dagar enligt de senaste siffrorna från Sveriges kommuner och landsting. Men verksamhetschefen Eva-Karin Segerlöf känner inte igen den bilden och undrar om det kan ha blivit en felrapportering.
– Vi kan ge patienterna ett läkarbesök inom sju dagar om de behöver det. Men våra sjuksköterskor bedömer vilka som behöver vård samma dag och vilka som kan vänta en vecka utan problem, säger hon.
Nickolaj Johansson, VD på företaget Västerleden som driver Järnhälsan och flera andra vårdcentraler, menar också att det kan vara svårt att erbjuda läkarbesök inom några dagar eftersom många patienter är kräsna med tiderna.
– Vissa ringer hit och förväntar sig att få exakt den tiden de önskar. Men vi är en vårdgivare och ingen butik så om man bara kan komma på måndagsförmiddagar kanske man får vänta en vecka eller två, säger han.
De tycker att det är problematiskt att bara använda vårdgarantin som ett mått på en vårdgivares kvalitet. Västerledens vårdcentraler fokuserar på att ge bra vård inom den tidsramen som varje patient behöver och ibland kan det finnas anledning att vänta på ett besök.
– Vi värdesätter att patienterna ska ha samma läkare varje gång de kommer så om man inte är i akut behov av vård kan man få vänta en vecka eller två, säger Nickolaj Johansson.
Till hösten hoppas de kunna erbjuda fler patienter ett läkarbesök samma dag eftersom de ska börja med drop-in-besök.
– Vi är inte oroliga över siffrorna utan är övertygade om att det kommer se bättre ut redan till hösten, säger verksamhetschefen Eva-Karin Segerlöf.
Patienter klagar på långa väntetider
Om man är missnöjd med vården kan man anmäla det till Patientnämnden. De samlar in patienternas klagomål för att vården ska bli bättre och säkrare. Mellan januari och juni 2017 fick patientnämnden i Göteborg in 242 klagomål på primärvården och 15 av dem gällde lång väntan på besökstider.
– En vanlig kritik är bristande telefontillgänglighet. Problemet är att ofta att man inte får akuttider trots att man ringer precis när telefonslussen öppnar, säger Anne-Kathrin Schneider som är sektionschef på Patientnämndernas kansli.
Hon säger att klagomålen på vården har minskat litegrann den senaste tiden men kritiken mot just primärvården ökar. Om man är missnöjd med väntetiderna på ens vårdcentral kan man anmäla det till Patientnämnden.
– Vi för vidare synpunkterna till politikerna och tjänstemännen. Jag tycker också att man ska vända sig direkt till vårdcentralchefen för de är skyldiga att jobba med förbättringar, säger hon.