BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Den senaste större studien på sambandet mellan cykelpendling och hälsa presenterades nyligen i British Medical Journal. Den visar att de som cyklar till jobbet löper 45 procent lägre risk att drabbas av cancer jämfört med bilister och de som väljer kollektivtrafiken. Risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom sjönk lika mycket, med 46 procent, bland vardagscyklisterna jämfört med fysiskt inaktiva pendlare.
Cyklingen ökar – i storstäderna
Visserligen kan inga vetenskapligt säkra slutsatser dras av orsak och verkan eftersom studien bygger på självrapporterade uppgifter och inte objektiva mätningar, men eftersom flera studier pekar i samma riktning är det sannolikt att det finns ett starkt samband mellan cyklisternas bättre hälsa och deras dagliga fysiska aktivitet.
De som gick till jobbet minskade också risken för de undersökta sjukdomarna i den brittiska studien, men i lägre grad.
Statistik från myndigheten Trafikanalys visar att cykelpendlingen ökar i Sverige, men inte överallt.
– Nationellt sett står cyklingen still, men i större städer ökar den, både sett till antal resor och till resornas längd, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.
Han lägger in en brasklapp om Trafikanalys statistik – som, enligt honom, mäter cyklandet genom enkäter som folk slutat svara på – men menar ändå att det finns en tydlig ökning.
– I städerna mäts cyklingen istället genom antalet passager över en viss punkt. I Stockholm, exempelvis, visar mätningarna att cyklandet ökade med 30 procent 2016 jämfört med året innan, till följd av att fler väljer att cykla till jobbet, säger Lars Strömgren.
Nationell cykelstrategi på gång
Det mesta i livet har både för- och nackdelar, men när det gäller cykling är det svårt att hitta några avigsidor.
Att cyklingen bör öka är också en av få frågor där samtliga riksdagspartier är överens. Ändå händer det inte mycket, menar Lars Strömgren, och trots lägre ökningstakt i bilåkandet än väntat byggs det mer för bilismen än för cyklisterna.
– Att vända på Trafikverkets inställning till biltrafiken är som att vända en oceanångare. Det finns inte heller någon politisk konflikt i frågan, där en arg opposition kan jaga en styrande majoritet med blåslampa, så det står still, säger Lars Strömgren.
Ett ljus i tunneln är ändå regeringens utlovade nationella cykelstrategi, som som skulle ha presenterats förra året.
– Ryktet säger att den ska komma inom tre veckor. Att vi för första gången får nationella mål för cykling är ett jättesteg för Sverige. Vi tror att det behövs nationella mål och ett särskilt cykelkansli vid sidan av Trafikverket som kan dra igång cykelarbetet, säger Lars Strömgren.
Pia Grönvall i Valbo utanför Gävle har cykelpendlat i åtta år till jobbet i stan, en sträcka på ett par mil tur och retur.
– Jag brukar säga att det blir ett Vasalopp i veckan. Jag cyklar året runt, men det finns gränser. Jag hade ett upphåll i vintras när plogningen krånglade, och det var tjockt med snö på cykelbanan, säger Pia Grönvall.
Drar på för fullt på hemvägen
Hon har bil och bussarna från Valbo går var tionde minut, men fördelarna med cykeln gör ändå valet lätt.
– Tidsmässigt går det på ett ut om jag åker buss, bil eller cykel. Men jag gillar enkelheten med cykeln, motionen och så är jag miljömedveten. Och så kostar det inget att cykla, säger Pia Grönvall.
Efter ett uppehåll från det dagliga cykelpendlandet märks det direkt på konditionen, menar hon.
– Kroppen lägger av fort och muskelmassan minskar, men den kommer igen fort också. När jag cyklar behöver jag inte känna att jag måste lägga tid på träning för att hålla mig i form.
Händer det att du kommer svettig till jobbet?
– Jag har med mig ombyte till jobbet, men försöker ändå hålla igen lite på ditvägen. Det kan vara svårt när man hamnar i en klunga som drar, men på hemvägen kan jag dra på för fullt, säger Pia Grönvall.