– Hypotetiskt kan alla byta till tåg, man behöver inte flyga. Alla kan ha resfria möten och inte flyga genom Europa och Norden. Men det kanske inte är så realistiskt, därför gjorde vi en enkät också. Om vi frågar folk vad det verkligen vill göra för val, så kommer vi ner till en mer realistisk potential på en fjärdedel ungefär, säger Erik Lundberg
Han är turismforskare och en av de som står bakom forskningsresultat som precis släppts från Handelshögskolan. Erik Lundberg förvånades över att det var så många som var villiga att tänka om.
– Det finns en ganska hög acceptans för att byta transportslag, men framförallt för att byta destination.
Han tycker att det är lovande att det finns en vilja till förändring, men ser också att det krävs vissa insatser för att den viljan ska omsättas i ett annat beteende. Forskarna nämner krav på klimatdeklaration, alltså en slags koldioxidinnehållsförteckning för resan.
– Det är jättestor skillnad mellan att flyga till Paris och New York och det är också är stor skillnad på att byta transportslag. I en sådan deklaration kan det nog vara väldigt effektiv i vissa målgrupper. Men det är klart att det finns massa andra styrmedel som har diskuterats i forskning, debatt och politik, säger han och nämner högre flygskatt och nattåg till kontinenten som två andra alternativ.
Solsresor störst potential
Forskarna konstaterar att det är bland resorna till sol och värme, som står för cirka 38 procent av utsläppen, som det finns störst potential för utsläppsminskning. Andra kategorier av resor, som besök hos släkt och vänner eller tjänsteresor är svårare att styra om när det gäller både destination och transportslag.
Men vad är det som gör att vissa resmål är så populära bland svenskarna, som Thailand och Kanarieöarna? Erik Lundberg pekar ut flera faktorer, som att stora aktörer paketerar resorna så priserna blir lägre och resmålen framstår som mer tillgängliga. Samtidigt är levnadskostnaderna i exempelvis Thailand relativt låga. Efter ett tag etableras en vana.
– Om man ur klimatperspektiv vill bryta den vanan kan man jobba med samma sak, paketering och nya spännande attraktioner på andra ställen, säger Erik Lundberg.
Enklare att styra om
Han tror att anledningen till att det är just inrikestrafiken som har minskat är att just de resorna, de något kortare mellan exempelvis landets tre största städer, är enklare att styra om, medan de som åker till eller från nordligare städer, som Luleå och Östersund fortfarande kommer ha mer fog för att flyga.
– Det finns tidigare spännande forskning som visar att vid fem till sex timmar, där finns någon brytpunkt, där tappar tåget i fördel. Där är det svårare för folk att välja tåg, för att det tar så mycket tid.
Klimatdebatt har påverkat
De tre anledningar Anna Strömwall, Landvetters flygplatsdirektör, ser har inverkat på passagerarantalet är klimatdebatten, konjunkturen och resepolicys som förordar andra resesätt. Erik Lundberg påpekar att de två första sannolikt har mindre påverkan.
– Den avstannande ekonomin har vi sett förut, med börskrascher och så, då gick det ner ganska rejält. Det är inte ett sånt ekonomiskt läge nu, det är inte samma kris. Det finns tecken på en avstannande ekonomi, så det har en inverkan, men inte så här stor inverkan.
Han tillägger att förändringar i resepolicys i huvudsak påverkar tjänsteresorna, som bara utgör cirka en femtedel av flygandet.
– Klimatdebatten har haft inverkan, men hur stor är svårt att säga, sen får vi se om den håller i sig. Kanske blir det en trend så att det blir mindre flygande nästa år också, eller inte. Det går inte att förutspå.