”Nu har vår styrelse gett oss i uppdrag att titta på möjligheten att rusta husen med ett något kortare tidsperspektiv på åtgärderna och vi kommer därför att göra ett omtag”, skriver Poseidons informationschef Linda Persson.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det var kanske inte så konstigt att boende på ett annat miljonprogramområde, i det enorma Kviberghuset på Beväringsgatan, kände oro inför sin renovering.
Sena renoveringar
Kvibergborna blev kallade till ett stormöte i Medborgarhuset i Gamlestaden och fick av Poseidon veta att renoveringen skulle likna en annan ombyggnad i Munkebäck, där hyran skulle höjas med minst 500-900 kronor i månaden.
– Poseidon säger att deras ambition är att höjningen ska bli så låg som möjligt, men ger inte intryck av att se över ett nollalternativ. De ser mer att vi ska prata om innehållet, säger hyresgästen Ellen Lind.
"Om man ser till vinsterna så har hyresgästerna sedan länge betalat för en skälig och nödvändig renovering för våra hus på Beväringsgatan."
Hon sitter med i en samrådsgrupp som bildades under mötet, för att fortsätta kommunikationen mellan Poseidon och de boende. Hittills har samrådsgruppen träffats med Poseidon vid två tillfällen under våren.
– Vårt uppdrag är att samla in åsikter från grannar vad de vill ha i renoveringen och vad som är viktigt. Men vi i samrådsgruppen tycker inte att vi kan höra om det innan vi har kommit överens om en grundnivå så alla ska kunna bo kvar, säger Ellen Lind.
Enligt henne är Kviberghuset rejält nedgånget och borde ha haft ett stambyte redan för 20 år sedan.
– Poseidon, som är med i Framtiden AB, gör stora vinster varje år. Vi betalar mer och mer hyra för ett hus från 1959 där mycket är dåligt. Underhållet är eftersatt i många, många lägenheter, med flagnad färg på luckor, slitna golv och gamla tapeter. Om man ser till vinsterna så har hyresgästerna sedan länge betalat för en skälig och nödvändig renovering för våra hus på Beväringsgatan, säger hon.
Poseidon svarar via mejl att hyreshöjningarna beror på inflation och ökade taxekostnader.
Samlar åsikter
Samrådsgruppen på Beväringsgatan har fullt upp med att – utan ersättning från hyresvärden - försöka samla in åsikter från de 950 grannar som står skrivna i huset.
Så verkar det gängse tillvägagångssättet vara vid hyresgästdialog, även om Poseidon slutligen kommer att tvingas till dörrknackning för att samla in medgivanden till renoveringen.
Men inte alla brister i kommunikationen. På kommunala Bostadsbolaget har man länge jobbat med hyresgästdialog.
– För oss är det en självklarhet vad de gör i Fittja, säger Bostadsbolagets ombyggnadskoordinator Pia Boström, som varit i Stockholmsförorten på studiebesök.
Hon förklarar att dialogprocessen tar ett till två år. Efter att ha kommit överens med hyresgästerna ska det förhandlas med hyresgästföreningen, fastställas med arkitekten och ut på upphandling.
Borde ansträngt sig mer
Inför Bostadsbolagets renoveringar av miljonprogramsområden påbörjas nu ett pilotprojekt på Bredfjällsgatan i Hammarkullen.
– Vi tittar på ett noll- eller nära nollalternativ, förklarar vd Kicki Björklund.
Detta ska vara ett rent underhållsalternativ för boende som inte klarar en hyreshöjning. Satsningen applåderas som innovativ av Daniel Carlenfors på den idéella föreningen Alla ska kunna bo kvar, som tror att Bostadsbolaget är först i Sverige med detta.
Ellen Lind tycker att Poseidon borde anstränga sig mycket mer i dialogen med hyresgästerna. Hon får medhåll av Daniel Carlenfors, som jobbar just med ”renovräknings”-frågan.
– Poseidon har som policy att inte översätta kommunikation till ens engelska. Dra en maktanalys på det, säger han.
Alla ska kunna bo kvar kräver att samtliga fastighetsbolag som renoverar ska ha ett nollalternativ så att ingen ska tvingas att flytta. När Ellen Lind pratat med sina grannar har hon insett att många inte ens känner till renoveringsplanerna. Det finns boenden i huset som inte kan läsa Poseidons lappar på svenska.
Poseidons företrädare bekräftar via mejl att informationen bara finns på svenska, men meddelar att det kan bli aktuellt med flerspråkig personal på kommande informationsmöten.