Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Hon är en av få kvinnodominerade akter på Pustervik i höst. Under september, oktober och november uppträder 56 artister på klubben och 50 av dem är mansdominerade – alltså manliga soloartister eller band som består av över hälften män.
Några spårvagnshållplatser bort ligger Musikens hus som också nästan uteslutande har bokat manliga artister under höstmånaderna. Åsa ”Shitkid” Söderqvist, Göteborgsbandet Radar och italodisco-duon Italo Bitches är de enda tre kvinnodominerade akterna. Resterande 38 bokningar består av en majoritet av män. På Sticky Fingers är könsfördelningen ännu mer ojämn, där står knappt en kvinna på scenen under hela hösten och 48 av deras 49 akter är mansdominerade. Om den sista saknar vi uppgifter.
”Får bli skillnad till våren”
Jonas Haglund är bokningsansvarig på Musikens hus och är inte nöjd med fördelningen på deras två scener i höst.
– Vi är medvetna om att vår höst är väldigt manlig. Även genremässigt är det ensidigt med många hårdare akter, säger han.
Han har nyligen börjat på Musikens hus, så när han skulle göra höstens spelschema fick han ta de band som fanns tillgängliga med kort varsel.
– Jag försöker alltid få till en bra jämvikt på alla klubbar jag jobbar med. Men eftersom jag kom in så sent på Musikens hus var många av popakterna redan uppbokade. Jag och ägarna har pratat om att det får bli skillnad till våren, både med genre och genus, säger Jonas Haglund.
Han har drivit klubbar i över 20 år och tycker det är en extrem skillnad mot när han började. Då fanns väldigt få kvinnliga musiker men idag finns det många inom genrer som pop och elektronisk musik.
– Förut fick jag knappt några mejl från kvinnliga musiker som ville spela, men nu har de börjat poppa upp. Om man kollar på kvinnliga dj:s så har antalet verkligen exploderat, och det finns många fler kvinnliga klubbarrangörer än tidigare. Jag tror att det kommer fler kvinnliga musiker också, men det är en trög förändring, säger han.
Beror på uthyrningar
Pusterviks VD Daniel Levin väljer att svara på våra frågor över mejl. Han menar att deras ojämställda könsfördelning beror på att de ofta hyr ut sina lokaler till externa arrangörer. Eftersom Pustervik inte ställer några krav på könsfördelning, så är det upp till arrangören själv att bestämma artister, och då blir det ofta en majoritet av manliga musiker. ”Vare sig vi vill det eller ej, blir vi en spegel av hur musikbranschen ser ut i stort – i synnerhet då det kommer till våra uthyrningar, som är en betydande del av programmet”, skriver han.
Musikens hus jobbar också med externa arrangörer, och inte heller Jonas Haglund vill detaljstyra vad de utomstående klubbvärdarna väljer att boka.
– Alla externa arrangörer har inte samma tänk. Givetvis skulle man kunna profilera sig som ett ställe som kräver att de bokar såhär och såhär, men då inkräktar jag på deras jobb, säger han.
Siffrorna förvånar
Kristina Wicksell är kommunikatör och föreläsare på jämställdhetsorganisationen Make Equal. Hon blir förvånad när hon hör om könsfördelningen på de tre Göteborgsklubbarna.
– Deras statistik sticker faktiskt ut. Det är väldigt mansdominerat på de flesta scener men sådana siffror förvånar mig. De är i nivå med de mest mansdominerade rockfestivalerna, säger hon.
Hon menar att det blir en ond cirkel när bokarna premierar mansdominerade akter. Det som bokas idag är det som publiken kommer lyssna på och efterfråga framöver, så bokarna har stor makt över framtidens musikbransch. Dessutom innebär ojämställda bokningar att det finns få kvinnliga förebilder inom musiken.
– Det skickar en signal till unga tjejer, och alla andra som lyssnar, att man som kvinna eller tjej faktiskt inte har samma chans att lyckas i musikbranschen, säger Kristina Wicksell.
Festivalerna har bättrat sig
Hon jobbade tidigare med projektet Jämställd festival som mellan 2012 och 2017 förde statistik över könsfördelningen på de största musikfestivalerna. Under den perioden blev bokningarna betydligt mer jämställda och till exempel Way out West gick från att boka 14 till 47 procent kvinnodominerade akter. Kristina Wicksell önskar att även bokarna på konsertlokalerna skulle bli bättre på att tänka nytt. När det gäller könsfördelning tror hon att lösningen är att föra egen statistik och försöka förbättra sig varje år.
Jonas Haglund försöker tänka på könsfördelningen när han bokar, men han skulle tycka det var för bindande att alltid boka hälften kvinnor.
– Jag går inte ut och säger att jag ska boka 50/50 för under de premisserna skulle jag inte vilja jobba. Om jag känner att de här banden skulle passa den här kvällen, så bokar jag dem. Men har jag en kväll som blir väldigt manlig så försöker jag väga upp genom att i alla fall ha kvinnliga dj:s.
Hur kommer era bokningar att se ut till våren?
– Jag är säker på att det kommer ske en förändring. Redan när vi hade vårt första möte här, sa vi att det får inte bli såhär gubbigt i vår.