Av landets alla elever som gick ut nian i våras klarade 15 procent inte gymnasiebehörighet. Men i vissa kommuner handlade det om betydligt högre andel än så. I till exempel Haparanda var bara 56 procent behöriga. Samtidigt finns det kommuner där nästan alla blir behöriga, som Danderyd, Vellinge, Lomma och Nacka, enligt ny statistik från Sveriges lärare.
– Vi vet att kommuner har väldigt olika ekonomiska förutsättningar, och dessutom prioriterar olika. Vi vet också att föräldrarnas utbildningsnivå spelar större och större roll. Skolan ska kompensera för det, men lyckas inte. I ljuset av de neddragningar som görs nu är de här siffrorna extra allvarliga, säger Åsa Fahlén.
Även inom kommunerna är skillnaderna stora. Framförallt i storstäderna. I till exempel Göteborg finns det skolor där så gott som alla elever får gymnasiebehörighet, medan det finns sex skolor där inte ens hälften av eleverna blir behöriga. Samtidigt har kommunen infört anställningsstopp. Åsa Fahlén är orolig över att det kommer göra att ännu fler elever inte kommer klara skolan.
– Alla kringresurser tas bort, och ännu större ansvar läggs på redan pressade lärare. Vi ser redan nu hur det här slår. Lärarna får mycket svårare att arbeta kompensatoriskt, de hinner inte med. När vi pratar med våra medlemmar ute i skolorna är bilden tydlig. Det kommer bli fler elever som inte klarar målen. Det är riktigt, riktigt oroande.
Lätta byten för gängen
För de elever som inte klarar grundskolan försämras framtidsutsikterna rejält, menar Åsa Fahlén. Hon ser en uppenbar risk att ungdomarna hamnar snett. Inte minst i en tid när gängkriminaliteten är värre än någonsin, och det just är ungdomar som rekryteras, tycker hon att fler borde se det akuta behovet av att satsa på skolan.
– Jag har saknat det i debatten kring gängkriminalitet, de förebyggande åtgärderna, hur stor roll skolan och förskolan spelar, att rätt insatser sätts in tidigt. Om man redan från början känner att man inte lyckas i skolan, klart det är lättare att lockas med i något annat. Ofta behövs stödet sättas in så tidigt som i förskolan, det är en väldigt viktig aspekt.
Vad krävs för att vända utvecklingen, så att fler elever faktiskt klarar skolan?
– Staten måste ta över ansvaret för finansieringen av skolan. Först då kan vi få en likvärdig skola som inte är beroende av en enskild kommuns ekonomi och prioriteringar. Sedan måste lärarna få bättre förutsättningar. De måste få tid att förbereda sig, att planera, att kunna fånga upp de elever som behöver fångas upp. Vi måste ha en likvärdig finansiering, och vi måste ge lärare möjlighet att utföra sitt jobb.