Erik Helgeson i Hamnarbetarförbundets styrelse säger att det gjordes framförallt med hänvisning till den psykosociala arbetsmiljön.
– Man har infört ett nytt arbetsätt där maskinförarna ska utföra manuella arbetsuppgifter ute i trailerparkerna. Det har väckt väldigt mycket oro och otrygghet, säger han.
Sexuella trakasserier
Det handlar dels om påkörningsrisken. Erik Helgeson säger att det varit ett antal tillbud, men stoppet beror också på att fackförbundens kvinnliga medlemmar upplever det som obehagligt att utföra arbetsuppgifterna i trailerparken.
– Framförallt att det är mycket incidenter med chaufförer. Vi delar trailerparken med de chaufförer som kör godset ut och in i terminalen och vi har haft en rad incidenter genom åren. Allt ifrån rent sexuella trakasserier till ovälkommen uppvaktning och sånt som har känts jävligt obehagligt, säger Erik Helgeson.
Arbetsmiljöverket gjorde i tisdags en inspektion i hamnen och beslutade att skyddsstoppet skulle ligga kvar i väntan på att myndigheten kom med nya besked. I dag kom Arbetsmiljöverkets beslut. Där står det att Arbetsmiljöverket förbjuder arbetsgivaren att låta anställda jobba i trailerparken om de inte har larm på sig som är kopplade till ett bevakningsföretag. Om arbetsgivaren bryter mot förbudet riskerar de ett vite på 250 000 kronor.
Så här skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut:
"Det är ostridigt mellan er och skyddsorganisationen att det har förekommit tillbud av såväl sexuell karaktär som i form av hot. Arbetsmiljöverket uppfattar att det är mot denna bakgrund som ni har uppgett att ni ska se över hur ni kan effektivisera ronderingen i trailerparkerna under nätterna. Arbetsmiljöverket drar vidare slutsatsen att de larm som ni har uppgett att ni har köpt in hör samman med nämnda problematik. Eftersom arbetstagarna ännu inte har tillhandahållits några larm, finns det skäl att villkorsvis förbjuda fortsatt arbete."
Hamn-vd: Larmen vårt förslag
När ETC Göteborg pratar med Björn Wånge, vd för Roro-hamnen, säger han att det förekommit orosmoment och att det är arbetsgivarens eget förslag att utrusta de anställda med larm.
Enligt arbetsmiljöverkets beslut har larm köpts in men ännu inte tagits i bruk. Men den bilden känner Björn Wånge inte igen. Han säger att larmen ännu inte levererats och att arbetet i hamnen nu får utföras på ett annat sätt. Han betonar också att arbetsuppgifterna i sig, att veva upp och ner stödben till trailers i samband med ombordlastning, är helt normala.
– Det görs på alla andra hamnar, då vill vi att våra medarbetare också ska kunna göra det, säger han.
När det kommer till frågan om sexuella trakasserier menar Björn Wånge nu, till skillnad från vad Erik Helgeson säger, och i motsats till vad som förts till protokollet vid Arbetsmiljöverkets inspektion, att det inte förekommit några sexuella trakasserier på arbetsplatsen.
– Vi anser inte att man gjort det. Det handlar om att det finns en risk att utsättas. Det gör det på varenda arbetsplats i hela världen, säger Björn Wånge.