– Kommer vakterna att gå bakom honom?
Frågorna är många och stämningen förväntansfull på Sandeklevsskolan i Bergsjön.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det är måndag, och utbildningsminister Gustav Fridolin ska komma på besök. I en korridor står tre killar från mellanstadiet och sparkar boll. Så fort det kör förbi en bil utanför skolan frågar de Charlotta Björk, rektor på skolans högstadium, om det är Gustav Fridolin som kommer.
Statlig satsning
Anledningen till utbildningsministerns besök är att Sandeklevsskolan lyckats med bedriften att vända en negativ trend. Andelen elever som har godkända betyg i alla ämnen har under de senaste åren ökat till över hälften.
– 2014 låg den siffran så lågt som på 29,5 procent. Vi är fortfarande inte framme ännu, vi kan inte vara nöjda med att hälften av våra elever inte har godkända betyg. Men utvecklingen går framåt och vi arbetar för att det ska fortsätta så, säger Charlotta Björk.
Sandeklevsskolan är en av sex grundskolor i Göteborg där stat och kommun slutit en överenskommelse om skolutveckling. Det är en del av den statliga satsningen ”Samverkan för bästa skola”, som går ut på att Skolverket erbjuder stöd för att höja kvaliteten på skolor genom att genomföra utvecklingsinsatser som stärker huvudmannens förmåga att planera, följa upp och utveckla utbildningen. För att följa upp det arbetet besöker Gustav Fridolin några av skolorna som deltagit.
Stolta elever
Efter några långa minuters väntan parkerar äntligen en bil utanför huvudingången. Shamso Moalin, som går i nian, har fått uppdraget att visa runt Gustav Fridolin på skolan.
– Det ska bli roligt, men det känns lite nervöst, säger hon.
Gustav Fridolin kliver in på skolan och skakar hand med Shamso Moalin och hennes klasskamrat, som hjälper till på rundvandringen.
Tillsammans visar de upp skolans klassrum, bibliotek och pingisrum.
När rundturen är avklarad är det dags för Gustav Fridolin att prata med Charlotta Björk och Karin Pleijel (MP), ordförande i utbildningsnämnden i Göteborg, att diskutera skolans utveckling bakom stängda klassrumsdörrar. ETC Göteborg passar på att prata med Shamso Moalin och några av hennes skolkamrater om hur det är att få besök från utbildningsministern.
– Det känns roligt. Vi är väldigt stolta, konstaterar Masood Hassanzai, som går i nian.
Eleverna märker tydligt av att deras skola har förbättras.
Kim Son Ngo går i sjuan. Han berättar om den gången han träffade på två tjejer från en annan skola. De hade med sig en löpsedel som proklamerade att Sandeklevsskolan var Sveriges sämsta.
– Men så är det inte längre. Det har blivit lugnare och det känns som att lärarna tror mer på eleverna, säger han.
Eman Alsoofi är en av dem som lyckats vända sina betyg. I sexan hade hon F i engelska, nu har hon höjt sig till ett B.
– Tidigare var det mycket skrivuppgifter, nu får vi även titta på film och ha diskussioner. Det har gjort att lektionerna är mycket roligare, säger Eman Alsoofi.
Masood Hassanzai är en av eleverna som ska få sitta vid samma bord som Gustav Fridolin i skolans matsal när det är dags för lunch. Han berättar att han inte har funderat särskilt mycket på vad han ska prata med ministern om.
– Men jag skulle gärna vilja fråga honom om vad han tycker om Donald Trump.
Få bort segregation
När Gustav Fridolin och Charlotta Björk kommer ut från klassrummet konstaterar de båda att det har varit ett bra samtal.
På frågan om vad Charlotta Björk skulle vilja skicka med Gustav Fridolin svarar hon att det är viktigt att arbeta för att rektorer stannar kvar på skolor.
– Det finns ny forskning som visar på vikten av att det finns ett ledarskap över tid, så jag tror att det är viktigt att arbeta för att rektorerna finns kvar.
Gustav Fridolin håller med och menar att initiativet ”Samverkan för bästa skola” bidrar till att ge rektorer större mandat att genomföra förändringar, vilket kan få dem att stanna kvar på sina tjänster. Han konstaterar att besöket på Sandeklevsskolan har varit en bra start på veckan.
– Det är alltid kul att få vara ute och möta elever och få höra hur utvecklingssatsningar har gått. För mig är det en stor drivkraft att återbygga jämlikheten i skolan. Jag hade aldrig fått de chanser som jag har fått i livet om det inte hade varit för skolan. Vi måste få bort segregation och ojämlikhet i skolan för att Sverige ska bestå som land.
På Sandeklevsskolan kommer man fortsätta att arbeta för att öka resultaten.
– Det här är resultatet av ett teamwork där vi arbetat tillsammans för att göra varandra bättre. Statens satsning har bidragit till att vi fått stor hjälp av kompetenta personer. Nu ska vi fortsätta arbeta framåt, säger Charlotta Björk.