Projektet Nya Slussen har lett till konflikter och diskussioner mellan flera parter i Stockholm. Bussterminalen som enligt projektplanen skulle byggas in i Katarinaberget stoppades under hösten, och flera tvister har uppstått sedan dess. Den aktuella anmälan, som lämnades in tidigare i veckan, rör bland annat frågor om tätningsåtgärder och anläggningsarbeten.
– I februari begärde staden en ny byggnadsdom och ett verkställighetsförordnande eftersom man ville sätta igång med delar av projektet innan en lagakraftvunnen dom i tillståndsmålet förelåg, säger Madeleine Lilliehöök, som är advokat för fyra sakägare i miljömålet.
Stadens önskemål ogillades av miljödomstolen eftersom alla tillstånd, bland annat det som rör bussterminalen, måste vara godkända innan arbetet kan sätta igång. Trots att lagakraftvunnen dom inte föreligger har bygget av nya Slussen påbörjats, och flera sakägare misstänker att de arbeten som pågår inte är tillåtna.
Det var i december som detaljplanen kring bussterminalen i Katarinaberget ogillades. Stockholm stad har tidigare uttalat sig om att detaljplanen för nya Slussen och för bussterminalen är två halvor av en helhet – och utan godkänd detaljplan för bussterminalen kan inte heller arbetet med nya Slussen påbörjas.
– När planen upphävdes ställde de om hela programmet och låtsades att de inte alls hörde ihop, och började med den ena halvan utan den andra, menar Jan Ohlin, en av sakägarna.
– Staden har i sin ansökan för miljömålet för vattenarbeten fått ett besked från mark- och miljödomstolen att inga vattenarbeten får påbörjas innan domen har vunnit laga kraft i högsta instans, vilket inte har skett än, säger han.
Hur har det blivit så här?
– Om det är som vi tror, att det är arbeten som inte får påbörjas, är det för att staden struntar i reglerna och kör på i alla fall. Hela Slussenprojektet vill börja och komma så långt som möjligt så att man inte kan avsluta det när det har börjat ta form.
Jan Ohlin menar att det egentligen är tre processer som måste godkännas för att arbetet ska kunna sätta igång – detaljplanen för Slussen och den nya bussterminalen samt miljömålen för hela projektet.
– Staden sa så sent som i höstas att inga fysiska åtgärder skulle påbörjas innan alla tre delar med detaljplaner samt miljömål vunnit laga kraft. Nu verkar det som att de gör allt för att ingen ska komma ihåg det där.
Märkligt utan tillstånd
Madeleine Lilliehöök menar precis som Jan Ohlin att staden vill sätta igång med arbetet så snabbt som möjligt men att det är märkligt att arbetet har satt igång utan att de tillstånd som krävs har inväntats.
Målet är sedan tidigare överklagat till Miljööverdomstolen, som nu ska ta upp och pröva det igen. Anmälan som tidigare i veckan skickades till miljöförvaltningen har tagits på allvar och lämnats vidare till polis och åklagare för utredning om huruvida miljöbrott pågår. Om polisen finner att det som påstås i anmälan är korrekt, det vill säga att det pågår en olaglig verksamhet, är anmälarnas förhoppningar att arbetet stoppas och att nya alternativ utreds igen.
– Vad som efterfrågas är att man opartiskt och förutsättningslöst utreder en plan B. Projektet Nya Slussen är enligt mina huvudmän inte realistiskt genomförbart och kommer kosta enorma belopp, säger Madeleine Lilliehöök.
Vem kan ställas till svars för att arbetet har satt igång utan alla tillstånd klara?
– Det är politikerna som är ansvariga eftersom de ger order till tjänstemännen, men det är svårt att säga vem som är högst ansvarig. Det är sällan politiker tar smällen, här är det tydligt politiskt men det är svårt att säga om de kommer stå som ansvariga för det här, säger Jan Ohlin.