– Maximalt får det ta fem minuter mellan varje kund, förutom nu vid lunch då, såklart, säger Vincent Cadau.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– För min del är det inga problem – jag springer nästan alltid och tycker om att få lite vardagsmotion. Men absolut, vissa mäktar inte med och då blir det stressigt. Speciellt för dem med många utspridda kunder.
Mindre tid mellan besöken
Sedan några år tillbaka jobbar Attendo i Liljeholmen-Hägersten, där Vincent Cadau är anställd, efter en ny modell – precis som den kommunalt drivna hemtjänsten i Stockholms stad. I stället för en lista med arbetsuppgifter att beta av, rullar schemat efter bestämda klockslag. Själva besöken har blivit mindre hektiska, hävdar Vincent Cadau – men tiden däremellan desto kortare.
Någon pratstund med kollegorna inne på kontoret är det inte tal om.
– Vi skulle behöva mer tid att prata med varandra, om praktiska saker, till exempel nya mediciner och liknande eller annat som hänt under dagen. Men nu lägger man så många besök som möjligt under en arbetsdag – och då finns ingen tid för det.
Testas under två år
Att stressen är stor inom hemtjänsten är känt sedan länge. Därför vill nu Stockholm stad införa betald reflektionstid för personalen, tid som syftar till att de anställda ska hinna prata med varandra. I budgeten för 2018 satsar de en miljon kronor i projektet. Till en början i form av en tvåårig testperiod med fyra utvalda hemtjänstenheter på omkring 200 personer.
– Att jobba inom hemtjänsten brukar beskrivas som ett enkelt arbete – men det kunde inte vara mer fel. Du arbetar helt ensam, ofta i mycket svåra situationer, bland människor med demens och psykisk ohälsa, säger Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd i Stockholms stad.
Tanken är att respektive enhet ska samlas under en timme varannan vecka för att diskutera arbetssituationen, dela erfarenheter, diskutera bemötandefrågor och kvalitet.
Betald reflektionstid har redan testats i flera kranskommuner och politikerna i Stockholms stad vill på sikt att modellen ska integreras i hela den ordinarie verksamheten.
– Reflektionstid borde vara lika självklart som det är på förskolan. Där är det en viktig del i arbetet med att utveckla det pedagogiska ledarskapet. Självklart behövs en motsvarande form i äldreomsorgen, säger Clara Lindblom.
Äldreomsorgen står som många andra delar av offentlig sektor inför stora utmaningar. Gruppen äldre väntas öka i snabb takt. Caroline Olsson, sektionschef på Sveriges kommuner och landsting, SKL, menar att de demografiska förändringarna redan kommit att sätta press på vård- och omsorgen, men att den stora förändringen sker först efter 2020.
– Därför är det jättebra att man på olika håll nu prövar olika sätt att tänka gällande organisering och arbetsmiljö, säger Caroline Olsson.
– I synnerhet då vi samtidigt gått in i en period av arbetskraftsbrist – kommuner och landsting måste vara attraktiva arbetsgivare.
”Känns nästan utopiskt”
Några liknande planer finns dock inte ännu hos privatägda Attendo – men Clara Lindblom hoppas att privata aktörer ska bli sporrade och ta efter.
Även Vincent Cadau tycker att betald reflektionstid låter som en bra idé.
– Att få tillfälle att tillsammans prata om hur vi kan hjälpa en kund på bästa sätt känns nästan utopiskt, säger Vincent Cadau.
– På våra arbetsplatsträffar pratas det mest om ekonomi och om hur mycket vi behöver prestera – aldrig pratar vi om själva vården.