Stiftelsen vill inte säga mer om bakgrunden för beslutet. I ett sms till Dagens ETC skriver man:
”Vi har inga mer kommentarer än det som står i PMs tweet.”
Beslutet att lägga ner NMS ska enligt källor till Dagens ETC komma från PM Nilsson.
Lobbat och trollat
Under drygt tio år har Näringslivets Mediaservice jobbat för att påverka politiken och opinionen i för näringslivet strategiska och viktiga frågor. Den ljusskygga verksamheten är inte öppen med sin verksamhet och de anställda skriver under sekretessavtal.
I flera granskningar har Dagens ETC kartlagt och bekräftat uppgifter som hur den hemliga gruppen hetsat mot meningsmotståndare, som kampanjen Arga Andersson mot Magdalena Andersson, och underblåst extrema budskap i sociala medier. Man rekryterar även unga högerpersoner som man ser som talanger, och agerar då språngbräda till politiska nätverk och mer seniora politiker.
Man har även besökt politiker i riksdagen, bland annat för att briefa och hjälpa till med kommunikation och budskap. Det är Moderaterna och Liberalerna som har tagit emot flest riksdagsbesök av Näringslivets Mediaservice.
– För att ta del av olika perspektiv möter jag många människor i olika sammanhang. De möten du beskriver är exempel på sådana. Moderaterna har inget särskilt samarbete med någon specifik organisation, utan vi är öppna för kontakter med de som delar vår ambition att få ordning på Sverige, säger Martin Borgs, biträdande partisekreterare för Moderaterna.
Smutskastning
Till en början satt enheten på Svenskt Näringslivs huvudkontor, Näringslivets hus. Man satt bredvid kommunikationsenheten och hade ett nära samarbete med både kommunikation och press på Svenskt Näringsliv.
Källor har beskrivit det som att NMS gjorde det som Svenskt Näringsliv inte kunde göra själva eller ville bli associerade med, som att smutskasta politiker och politiska förslag. Den högsta ledningen på Svenskt Näringsliv träffade personligen medarbetare på NMS och var medvetna om arbetsmetoderna.
När Dagens ETC tidigare har sökt Svenskt Näringsliv med frågor om Näringslivets Mediaservice, NMS, hänvisar kommunikationschef Peter Isling tillbaka till Timbro. Man vill inte svara på frågor om, eller kännas vid, verksamheten som nu läggs ner.
Timbro har förnekat att man spionerat och kartlagt meningsmotståndare.
– NMS är inte CIA som bedriver eller har bedrivit någon spionverksamhet. Däremot omvärldsbevakar NMS precis som andra organisationer. Det betyder i praktiken att hålla koll på sociala och traditionella medier samt bevaka tal och utspel, säger pressekreterare på Timbro.
Enhetens påverkansarbete har bland annat gått ut på att med Facebooksidor med dold avsändare sprida nedsättande budskap och bilder om meningsmotståndare. Med miljonbelopp har det svenska näringslivet finansierat trollfabrikens smutskastningskampanjer.