En process har inletts inom den norska mediekoncernen Schibsted gällande en uppdelning av bolagets verksamheter i två tydligt avgränsade företag, meddelade koncernen i ett pressmeddelande i måndags morse.
Om det blir verklighet kommer Stiftelsen Tinius, den största ägaren av Schibsted, att å ena sidan helt ta över driften av bolagets medier, dit Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Verdens Gang hör. Å andra sidan kommer varumärken som Lendo, Blocket och Servicefinder att drivas vidare som ett börsnoterat marknadsplatsföretag.
Enligt Tobias Lindberg, som forskar i svensk och nordisk medieutveckling vid Göteborgs universitet, hänger uppdelningen samman med den digitala transformationen.
— Vi står inför en stor omdaning av det digitala landskapet till följd av AI-utvecklingen, som kommer att få genomslag inom Schibstedts verksamsamheter på olika sätt. På kort sikt kommer den nya tekniken kunna optimera marknadsplatsföretagens tillväxtmöjligheter i högre utsträckning än bolagets nyhetsmedier, och för att de olika verksamheterna inte ska konkurrera med varandra om resurser så försöker man genom stiftelselösningen säkra mediedelen, som är bolagets kärnverksamhet. Men det inte är den mest inkomstbringande delen.
Måste inte pressas på vinst
Om Schibsteds planer går i lås kan det enligt Tobias Lindberg ses som ett led i en större utveckling i Norden, där alltfler medier övertas av stiftelser. Han säger man i dagsläget inte kan se några tecken på att uppdelningen kommer att innebära några yttre förändringar av medieföretagen eller att det kommer att göras nerdragningar på redaktionerna. Och en positiv aspekt av utvecklingen kan sägas vara att medierna inte längre behöver tillväxtoptimeras.
— En stiftelseägd tidning har inga andra mål än att bedriva sin verksamhet, och där kan man investera de pengar man har och satsa på viktiga saker utan att det genererar pengar. Samtidigt kan en negativ aspekt vara att möjligheterna till större investeringar begränsas. Nu är visserligen Tinius en rik stiftelse, och de har inte stängt dörren för att mediebolaget kan komma att återintroduceras på börsen.