Idag lanserades en ny reklamkampanj från Sverigedemokraterna i Stockholms kollektivtrafik, närmare bestämt på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Kampanjen slår mot personer som lever i tiggeri och är formulerad på engelska, riktat som en ”ursäkt” mot utländska turister:
”Sorry about the mess here in Sweden. =( We have a serious problem with forced begging! International gangs profit from people’s desperation”, står bland annat tryckt i taket ovanför rulltrappan.
Resenärer upprörda
Många förbipasserande resenärer reagerade märkbart på reklamen under måndagsförmiddagen. Socionomstudenten Sara Lucic, 20 år, säger till Dagens ETC att hon tycker kampanjen känns olustig.
– Jag blir illa berörd. Visst är det en viktig fråga att det finns människor i samhället som har det tufft och är utsatta, men SD angriper det på helt fel sätt. Man märker att det har blivit mer accepterat att tala illa om människor från andra länder i och med SD:s framfart, säger hon.
En annan person som reagerar är ljud- och musikproducenten Erik Brattlöf, 28 år, som arbetar i närheten av Östermalmstorg.
– Det är riktigt vidrigt, jag blir rädd och ledsen av att se den här reklamen. Nu får jag nog börja ta cykeln till jobbet, för jag vill inte ens gå förbi här. Det kanske är dags att slopa all form av politisk reklam i tunnelbanan om det här är konsekvensen av att det är tillåtet, säger han.
Demonstration utlyst
En demonstration mot reklamkampanjen har också utannonserats till imorgon, tisdag, klockan 18 på Norrmalmstorg. Emma Dominguez, krönikör på ETC Stockholm, är en av de som står bakom initiativet.
– Jag blir jättefrustrerad och arg över det här. Och jag är väldigt förundrad över att SL inte tog till sig kritiken som kom i höstas, utan än en gång släpper igenom rasistisk och kränkande reklam, säger hon och fortsätter:
– De borde se över sina regler för reklam, och jag hoppas att vi blir många som samlas och sätter ner foten. Vi vet sedan innan att SD är rasister så det är ju inte särskilt förvånande att de gör den här typen av reklam, men man blir förbannad över att SL går med på det.
Strider inte mot SL:s policy
Jesper Pettersson, pressekreterare på SL, säger till Dagens ETC att man är fullt medveten om att reklamen är mycket kontroversiell, men att den inte strider mot bolagets policy.
– Den reklampolicy som ofta hänvisas till gäller kommersiell reklam. När det kommer till politiska budskap gör vi en delvis annan bedömning. Sedan 80-talet har vi ett beslut från ledningen i landstinget att politiska budskap ska vara tillåtna.
Något som innebär att man inte kan säga nej till enskilda partiers budskap, menar Jesper Pettersson.
– Som vi har tolkat det rent juridiskt måste SL behandla alla politiska partier lika. Tillåter vi reklam från ett parti måste vi tillåta det från alla. Om något är direkt lagstridigt kan vi naturligtvis säga nej, men vi har tittat på den här kampanjen och kan inte se att så är fallet.