Volvo nyanställer 1 300 personer i Sverige. Försäljningskurvan har vänt och nu ska verksamheten växa. Främsta anledningen till expansionen är den nya dyra stadsjeepen XC90.
2008 var ett mörkt år för Volvo i allmänhet och för fabriken i Torslanda i synnerhet. 2 500 personer fick sparken när lågkonjunkturen inträffade, men sedan 15 månader tillbaka har Volvo personvagnar lyckats sälja fler och fler bilar. Så nu ska man skapa ett nattskift och anställa 1 300 personer till Torslandafabriken.
– Det är först nu vi kommer upp i de volymerna att vi måste skapa ett skift till, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo PV.
Det rör sig dock inte om någon återanställning av de som fick gå för sex år sedan.
– Några sådana regler finns inte, men vi hoppas att om man har varit på Volvo tidigare så vill man söka sig tillbaka, fortsätter Elfström.
En stor anledning till att Volvo går bra igen är deras satsning på stadsjeepar. Tre nya modeller har man presenterat hittills och ökningen av arbetskraft innebär att man kommer kunna producera 300 000 bilar om året i Sverige.
– Det är en bil som går bra på alla marknader. Visst ser vi till efterfrågan när vi utformar våra modeller och SUV:ar säljer bra. Det är en biltyp många kunder vill ha, kanske är det en imagefråga, säger Stefan Elfström.
Volvo har byggt en ny karossfabrik i Torslanda men planerar inte någon expansion av sina verksamheter i Skövde och Oskarshamn, trots att man har ett pågående investeringsprojekt på 75 miljarder kronor. Att man anställer 1 300 personer innebär att personalstyrkan ökar med 40 procent på Torslanda och därför pågår nu en massiv rekryteringsprocess.
– Vi har tagit hjälp av rekryteringsbyråer för att hitta de människor och den kompetens vi behöver. Tanken är att alla ska vara på plats i april nästa år, säger Stefan Elfström.