Förra veckan skulle politikerna i Göteborgs Stadshus AB, som styr de kommunala bolagen, ta ställning till en eventuell försäljning. En utredning konstaterar att kommunen borde göra sig av med dem. Detta eftersom det både är oklart om de kommer kunna fortsätta tävla på en så tuff marknad och om det kommunala ägandet tillför mer än vad ett privat skulle göra.
Men frågan sköts fram till december.
– Vi tycker inte det är uppenbart att det finns någon vits med att sälja. Vi skulle vilja få en tydligare uppskattning av de ekonomiska riskerna, det står till exempel ingenting om till vilket värde aktierna är bokförda eller vilka intäkter som kan komma med försäljning, säger kommunalrådet Grith Fjeldmose (V).
”Handlar om skalekonomi”
Demokraterna tycker däremot att bolagen ska säljas, trots att de gått med plusresultat flera år i rad.
– Man kör ju på avtal som går ut om något år. I de upphandlingar som varit nyligen har man legat långt ifrån att vinna några nya. Så ja, bolagen fungerar bra idag, men det finns inga garantier för att man har inkomster om några år, säger kommunalrådet Henrik Munck (D).
Han tror att de offentliga bolagen kommer få allt svårare att sätta sig upp mot de internationella jättar som idag dominerar den svenska kollektivtrafiken.
– Jag tror att det handlar om skalekonomi. De här stora internationella bolagen, som har tusentals bussar och kör i många olika länder, kan helt enkelt lägga lägre bud och vinner då jämfört med ett litet bolag.
Ett första steg
Men några som är oroliga för just den utvecklingen jobbar själva inom kollektivtrafiken. Anakin Ljung är ordförande för TFSamverkan, en intressegrupp för anställda inom Göteborgs buss- och spårvägar.
Han menar att en försäljning av bolagen är ett första steg mot en helt privatiserad kollektivtrafik i Göteborg. Och det är dåliga nyheter för de anställda, anser han.
– Vi kan konstatera att de privata företagen har betydligt större problem att rekrytera personal. Vi tror en försäljning innebär att många kommer att lämna yrket.
Enligt Anakin Ljung är det inte ovanligt att privata företag tänjer på kollektivavtalens gränser så mycket det går.
– Anställdas inflytande är inte lika stort och det har en påverkan på arbetsmiljöförhållanden och människors vilja att kvarstå som anställda, säger han.
Det är ett problem inte bara för förarna själva, menar Anakin Ljung. Enligt en rapport från bussbranschen 2018 behöver 1 395 busschaufförer rekryteras inom de närmsta tre åren, bara i Västra Götaland. Samtidigt har sex av tio bolag haft svårt att rekrytera förare det senaste året.
En möjlig lösning på det är bygga ut den kommunägda kollektivtrafiken, anser Anakin Ljung, som tycker att Göteborgs stad har goda förutsättningar för det.
– Har man basen kvar, det vill säga dotterbolagen GS Buss och GS Trafikantservice, har man möjlighet att slippa dyra uppstartskostnader.