En tidigare verksamhetschef på Intraserviceförvaltningen, som ansvarar för inköp av IT till kommunen, har stängts av. Detta efter att det framkommit att personen har en vänskapsrelation med kommunens kontaktperson på Atea, som är stadens största leverantör.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det var efter att ETC Göteborg skrivit om missförhållanden på Intraservice som kommunen öppnade upp utredningen igen. Det säger Håkan Sundqvist, som är tillförordnad förvaltningschef under tiden den ordinarie förvaltningschefen är sjukskriven.
Han är mycket upprörd över vad som har hänt.
– Det är en fullständigt oacceptabel relation som pågår mellan de här två. Det är graverande. Det skadar förtroendet för vår förvaltning och för Göteborgs stad som helhet. Beteendet är oacceptabelt och strider mot de riktlinjer och policys som vi har, säger han vid en presskonferens som förvaltningen tillkallade efter att agerandet blivit känt i media.
Nu har kommunen inlett en utredning om den tidigare verksamhetschefens framtid. Förvaltningen ska nu också granska alla kontakter med andra leverantörer för att säkerställa att liknande förhållande som det med Atea inte existerar där också.
Det är inte bara till den nu avstängda personen som Atea tagit olämpliga kontakter med. Bland annat har inbjudningar till olika event och middagar skickats ut till flera anställda. Detta upptäcktes av en ny verksamhetschef. Nu har kommunen krävt att Atea byter ut den kundansvarige, och en ny person ansvarar nu för kontakten med Göteborg sedan oktober.
Det är inte bara i Göteborg som Atea är i blåsväder. I Danmark är de inblandade i vad som kallas en av de största mutaffärer någonsin i dansk förvaltning.
Kan ni fortsätta ha affärer med Atea i det här läget?
– Vi har inte hunnit titta jättemycket på det än. Men vi får titta utifrån ett juridiskt perspektiv om man kan utesluta vissa leverantörer enligt LOU. Jag vet inte det ännu, men vi har bett stadsjuristerna att titta på det, säger Petra Bengeldorff, stabschef på Intraservice.
Det har också framkommit att kommunen har betalt fakturor som inte upphandlats på rätt sätt för 20 miljoner kronor. Det handlar om ett påhängsavtal på avtal med Microsoft som inte är legalt möjliga att genomföra. Även detta ska kommunen kolla närmare på. Exakt hur dessa granskningar ska gå till är inte klart ännu.