Det är tidig kväll, första fredagen i oktober. Regnet hänger i luften och temperaturen kryper allt närmare nollan, men trots det har 13 cyklister dykt upp för att delta i cykelturen genom Göteborg. En av dem är Karin Kindblom.
– Jag vill uppmärksamma cykling och visa att cyklar ska ta plats på stadens gator, säger hon och fortsätter:
– Jag tror på den här typen av rörelse, för den bygger på glädje och något positivt, i stället för att vara emot någonting. I stället för att hata på bilismen uppmuntrar vi fler att cykla.
Fått fin respons
Kvällens cykeltur är den femte i ordningen sedan Instagram-kontot Critical Mass Göteborg dök upp i början av sommaren med ett enkelt budskap: Första fredagen i varje månad träffas vi och cyklar. Karin Kindblom har varit med på alla utom den första.
– Vi har fått väldigt fin respons längs vägen, folk vinkar och hejar och fotograferar, säger hon.
Karin Kindblom poängterar att alla är välkomna, och hoppas att fler och fler ska ansluta sig.
– Det här är ett bra sätt att förmedla någonting positivt, men det är också väldigt kul. Varje gång har varit det roligaste jag gjort den veckan.
Några av kvällens deltagare är däremot med för första gången. En av dem är Amir Keramatian.
– Jag hörde talas om det genom en vän, och tyckte det lät som en rolig grej att vara med på, säger han.
Han cyklar mycket i sin vardag, och tycker att Göteborg över lag är en bra stad att cykla i jämfört med hemstaden, iranska Esfahan.
– Men samtidigt finns det en massa saker som borde förbättras. Jag hoppas att vi kan väcka en debatt om cyklisters säkerhet i trafiken, säger Amir Keramatian.
Vill vara ledarlösa
En blandning av socialt evenemang och demonstration, alltså. Ungefär så skulle man kunna sammanfatta tankarna även hos personen bakom Instagram-kontot – om det inte vore för att han konsekvent värjer sig för att använda ordet ”demonstration”.
– För mig handlar det bara om att folk som gillar att cykla träffas och cyklar genom staden. Jag har själv upplevt att det är ett bra sätt att lära känna nya människor, säger han när ETC Göteborg träffar honom några dagar tidigare.
Han har valt att medverka anonymt i den här artikeln, eftersom tanken är att etablera Critical Mass som en ledarlös folkrörelse där folk dyker upp för att cykla av tradition och gammal vana i stället för att någon ska behöva dra i det.
Men visst, även om han inte vill kalla Critical Mass för en demonstration utan hellre drar parallellen till människor som träffas i Slottsskogen och gör yoga tillsammans, så saknas inte underliggande budskap.
– Staden ägs ju inte bara av dem som har en bil. Även de som inte har bil borde ha tillgång till gatorna, säger han.
Började i USA
Critical Mass-rörelsen startade i San Fransisco 1992, och har sedan dess spridit sig till en lång rad städer över hela världen. Själva begreppet, kritisk massa, kommer ursprungligen från kärnfysiken men används ofta i överförd bemärkelse för att beskriva det antal människor som krävs för att åstadkomma någon form av förändring.
I cykelsammanhang sägs det först ha använts av en dokumentärfilmare för att beskriva hur kinesiska cyklister vågade sig över en hårt trafikerad motorväg först när de var tillräckligt många.
En grundtanke är alltså att det blir säkrare att cykla, ju fler cyklister som finns på vägen – något som personen bakom det nystartade Critical Mass-kontot i Göteborg lagt märke till under sommarens turer.
– Bilisterna beter sig annorlunda när man är en stor grupp som cyklar i klunga. Man blir inte omkörd på samma sätt, utan accepteras som en del av trafiken. Det blir tryggare, helt enkelt, säger han och fortsätter:
– Det ser jag som en viktig del i vår målsättning att motivera fler människor att cykla. Om folk som drar sig för att cykla i stan cyklar med oss och inser att det inte behöver vara farligt, så börjar kanske fler att cykla.
Vill bli fler
På sikt hoppas han att rörelsen växer i Göteborg, och nämner tyska Stuttgart som ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Där har mellan 1 500 och 2 000 cyklister samlats för att cykla tillsammans genom staden i somras.
– Om vi blir så många, så tror jag att det också innebär fler röster som vill göra staden mer cykelvänlig, säger han.
Ja, det står ju som ett mål på ert Instagram-konto. Hur ser ett cykelvänligare Göteborg ut?
– Det kan handla om så många saker, men det börjar med att det inte ska kännas läskigt att cykla. Man ska kunna låta barnen cykla hem från skolan utan att vara rädd för att någonting kan hända på vägen.
Han betonar att Critical Mass inte handlar om att provocera andra trafikanter eller blockera gatorna, utan om att helt enkelt ta plats och bli en naturlig del av trafiken.
– Som cyklister är vi kanske inte lika snabba som bilisterna, men det betyder inte att vi är ett hinder. Vi är bara trafik, lika mycket som de är, säger han som ett eko av den globala Critical Mass-rörelsens mantra: ”Vi blockerar inte trafiken, vi är trafiken.”